Deel dit artikel
-

Geen Europese overnames voor Stubhub

EBays ticketsite Stubhub is niet van plan om lokale concurrenten over te nemen voor Europese expansie. De dienst zal pas rond de zomer van 2013 in Nederland van start gaan.

Een maand geleden ging ‘handelskantoor’ Stubhub open in Europa. Engelsen kunnen sindsdien terecht op de site om niet-gebruikte entreekaartjes voor muziekconcerten, sportwedstrijden en theatervoorstellingen.

Gisteren bevestigden Glenn Lehrman en Fiona Chow van het Amerikaanse en Engelse kantoor dat ze van plan zijn om ook in Nederland de concurrentie aan te gaan met sites als Worldticketshop, Viagogo en Seatwave. Het tweetal is tot donderdag in Amsterdam om de lokale markt te verkennen. “Gesprekken met professionele kaartverkopers worden in dit stadium nog niet gevoerd”, aldus Lehrman.

Dat is wel hoe de site later dit jaar de markt wil gaan bewerken. Opkopers en doorverkopers van entreekaarten vinden in Stubhub, als het goed is, een platform met groot bereik en daarom een hogere kans om hun digitale en papieren tickets van te verpatsen. “Soms zijn dat ook de organisatoren zelf die resterende kaarten via ons van de hand doen. De consument ziet echter nooit wie de verkoper is, omdat wij de transactie veilig en gegarandeerd afhandelen.” Daarom zal later dit jaar ook bij organisatoren van sport- en cultuurevenementen worden gelobbyd.

EBay pleegde in de afgelopen jaren meerdere overnames om op de veiling-, prikbord- en e-commercesoftwaremarkt voet aan de grond te krijgen. Stubhub is niet van plan om die strategie ook te volgen.

“Dan duurt het maar wat langer, maar wij willen op eigen kracht in Europa groeien.” In 2007 legde eBay 310 miljoen dollar op tafel om Stubhub te kopen. Oprichter Eric Baker was drie jaar daarvoor al vertrokken, maar kon zijn aandelen drie jaar later goed verzilveren. Dat geld gebruikte hij om hetzelfde trucje nog eens uit te halen, maar dan in Europa. Met Viagogo. Zoals het er nu naar uitziet, kan hij geen tweede keer met pensioen met eBaydollars.

Chow: “In Amerika wordt nu zeventig procent van de tickets aangeboden door particuliere verkopers. De rest komt van professionele kaartverkopers. Gezien de strikte voorwaarden voor handel in sporttickets zal die verhouding in Engeland ook zo komen te liggen.” Lehrman: “Ik verwacht daarentegen dat de Nederlandse situatie met die van Amerika vergelijkbaar zal zijn.”

Behalve in Nederland wil Stubhub ook in Duitsland en andere midden- en noord-Europese landen gaan opereren. De zuid-Europese landen blijven vooralsnog buiten beschouwing omdat de regels voor handel in ‘tweedehands’ tickets aan meer beperkende regels is gebonden dan hier.

De Europese markt wordt behalve met veldwerk ook via zoekmachines in kaart gebracht. Zo verschijnen er naast Nederlandse zoekopdrachten in Google weldra advertenties die verwijzen naar tickets voor evenementen in Engeland. Enerzijds om Nederlanders alvast een voorproefje te geven, anderzijds om te analyseren welke trefwoorden en evenementen hier het populairst zijn.

Het ligt voor de hand dat de ticketsite bij de Nederlandse lancering gebruik zal maken van reclameposities op eBay.nl en Marktplaats.nl. Anders dan in Amerika zullen de entreekaartjes in Europa niet worden doorgeplaatst naar eBay of geaffilieerde advertentiesites.

De rubriek Tickets & Kaartjes van Marktplaats.nl bevatte gisteren vierduizend aanbiedingen.

EBay rapporteerde in het verleden geen cijfers over de financiële prestaties van Stubhub.

Foto: Wayne Dilger (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond