Deel dit artikel
-

Geen wettelijke termijn klantrelatie bij telemarketing

Er komt geen termijn aan het benaderen van mensen die inmiddels geen klant meer zijn bij ondernemingen. Door het stellen van een dergelijke termijn zou de irritatie bij consumenten verder af moeten nemen. Maar minister Kamp vindt het een zwaar middel voor het beoogde doel.

Daarbij weegt mee dat er maar een beperkt aantal signalen specifiek hierover bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) binnenkomt. ‘Dit is mogelijk een indicatie dat de meeste bedrijven wel aanvoelen binnen welke periode ze een ex-klant nog kunnen benaderen’, schrijft de minister (pdf).

Over de termijn van een klantrelatie bestaat in de marketingbranche al onduidelijkheid sinds de invoering van het Bel-me-niet Register in oktober van 2009. Brancheorganisaties als DDMA hebben daarom altijd geadviseerd om bij het benaderen van ex-klanten en donateurs te kijken naar de levenscyclus van het gekochte product en/of dienst en de verwachtingen van de consument.

Uiteraard is naleving van het ‘recht van verzet’ door bedrijven van belang, schrijft minister Kamp aan de Tweede Kamer. Toezichthouder ACM ziet hierop toe. Er zijn diverse boetes opgelegd aan bedrijven die het recht van verzet niet of onvoldoende duidelijk aanbieden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond