Deel dit artikel
-

Geld en censuur ‘Chinees-Nederlandse YouTube’

Tudou.com, de ‘Chinese YouTube’, haalde zo’n 53 miljoen dollar op in een financieringsronde. Medeoprichter Marc van der Chijs had de meeste aandelen al verkocht. Censuur, van bijvoorbeeld politieke Tibetfilmpjes, kwelt hem niet.

Tudou.com spreek je uit als ‘Toedoo’ met het accent op de tweede lettergreep. Het is in China wat YouTube voor ons is, razendsnel groeiend en een absoluut begrip op internet.

Marc van der Chijs (35) en Gary Wang richtten in april 2005 Toodou.com op voor videopublicatie, ontsproten uit een oorspronkelijk idee voor een podcastsite in oktober 2004. Ze herdoopten hun boreling in 2006 tot Tudou, ofwel Pinyin (‘aardappel’). Over de jongste vierde investeringsronde van 53 miljoen wil hij niets kwijt. "Dat is afgesproken met de vc’s."

De grootste aandeelhouder is IDG, ook de eerste investeerder, gevolgd oor Granite Global, General Catalyst, Jafco in Japan, KTB Ventures en JAIC. Van der Chijs verkocht de meeste van zijn aandelen al in vorige financieringsrondes.

Groter dan YouTube…

"Er worden maandelijks drie miljard films bekeken door 70 miljoen bezoekers; tachtig tot honderd miljoen per dag. Dat is minder dan bij YouTube, maar de gemiddelde kijktijd is met 45 minuten weer drie tot vier keer zo hoog als bij YouTube", zegt Van der Chijs. YouTube zit op 80 miljoen bezoekers per maand en ruim 3 miljard films.

Tussen de 20.000 en 30.000 films per dag komen erbij op Tudou, bij YouTube twee tot drie keer zo veel. De Chinese variant telt veel meer reguliere tv-shows of ‘premium content’.

Het toestaan van langere films is een strategie, verklaart Van der Chijs, nog steeds zonder een spoor van hoogmoedigheid in zijn toon: "We zijn groter dan de grootste tv-stations en ook een belangrijk alternatief voor tv-producenten die in China niet op televisie komen. Via ons kunnen ze hun series toch kwijt. Ze bereiken een groot publiek en verdienen er nog wat aan." In december 2007 introduceerde Tudou ook de mogelijkheid van publicatie in het H.264 formaat, voor hogere kwaliteit

…en vlotter met reclame

Immers, sinds juli 2007 heeft Tudou reclame bij de films: 10 tot 15 seconden voorafgaand aan de video plus een klikbare flash banner rond het beeld, met eventueel nog reclame aan het slot van de film. Met de producenten is er opbrengstdeling: "We zitten nu voor de content van producers op zo’n 70 tot 80 procent aan contracten en willen snel naar 90 procent. Dat is goed voor hen en voor ons. We bieden ook een playlist aan zodat kijkers bij een episode altijd verder kunnen."

Daarmee is Tudou.com vlotter met reclame dan YouTube. "Dat is het voordeel en het nadeel van een moeder als Google. Die wil hoe dan ook dat YouTube eerst voor marktaandeel gaat en hoeft er dan pas aan te verdienen. Ze deden 20 miljoen aan reclame vorig jaar, een klein deel van wat ze hadden kunnen verdienen."

Bij Tudou.com liep de opbrengst van 2007 nog niet in de tientallen miljoenen. "Eerder in de miljoen, maar de omzetgroei is nu zo’n 100 procent per maand. We hopen dit jaar al break-even te halen

Rechtszaken om rechten

Van illegaal uploaden zegt Van der Chijs weinig last te hebben, al laat hij doorschemeren dat er wat rechtszaken lopen van producenten die het uploaden van content door gebruikers beu zijn. Net als de chefs van YouTube zegt Van der Chijs niet alles voortdurend te kunnen monitoren.

"We hebben zo’n 30 mensen die de hele dag films bekijken om na te gaan of er geen rechten of regels worden geschonden." Deze afdeling doet ook de censuur. Dus zijn de medewerkers ook verantwoordelijk voor het vermijden van elke content die bijvoorbeeld met Tibet van doen heeft.

Geen porno en geen Tibet

"We zijn er heel strikt in. Porno komt er niet op en politiek ook niet." Heeft u daar geen moeite mee? "Het is heel simpel: je werkt eraan mee, of je kunt sluiten."

Van der Chijs zegt er moreel geen enkele moeite mee te hebben. Het behoort tot de principes van het zakendoen in China. "We beschermen er ook onze gebruikers mee. Want als er iets onwelgevalligs zou verschijnen dan kunnen individuen daar op afgesproken worden. Dat willen we niet."

Tudou.com heeft als gevolg van haar ‘zero tolerance’ volgens Van der Chijs nog nooit te maken gehad met een bevel van de Chinese overheid om IP-nummers te verstrekken van gebruikers die films publiceerden die de autoriteiten voor het gevoelige hoofd stootten. "Want daar zou ik wel moeite mee hebben."

Maar censuur is volgens Van der Chijs niet zo’n zorg in de praktijk: "Er worden relatief heel weinig pogingen ondernomen om politieke gevoelig materiaal te posten. Wij worden toch voornamelijk gezien als een amusementssite."

Getrouwd met de baas

De climax moet dit jaar komen met de Olympische Spelen. Tudou tekende al een contract met staats-tv-bedrijf CCTV voor het streamen en on- demand brengen van sportuitzendingen.

Van der Chijs heeft geen uitvoerende functie meer bij Tudou. Gary Wang is de baas, Van der Chijs echtgenote is financieel directeur. Terwijl de site duizelingwekkende groei vertoonde vonden de oprichters nog tijd om te huwen.

Als commissaris krijgt Van der Chijs thuis aan tafel voldoende informatie: "De zaken van de dag zijn natuurlijk een belangrijk gespreksonderwerp. Maar met de dagelijkse gang van zaken houd ik me niet meer zo bezig, meer met de strategie.

Aanstaande week ontvangt Van der Chijs een delegatie van 42 Nederlandse managers van onder meer internetbedrijven, met onder meer Vincent Everts, om hen te laten zien hoe het zakendoen in China verloopt

Morgen deel 2: Over De Spill Group in China.

Deel dit bericht

3 Reacties

simon

toch wel apart verhaal… Zeker wanneer je hun traffic details bekijkt en die vergelijkt met die van youtube  http://www.alexa.com/data/details/traffic_details/tudou.com

Marc van der Chijs

Omdat vrijwel niemand in China Alexa meer geinstalleerd heeft (het wordt door Chinese virusscanners als malware gezien), zijn de resultaten voor buitenlandse sites met Chinese sites helaas niet te vergelijken. Je ziet dit bijv. ook als je kijkt waar de users vandaag komen: volgens Alexa komt 38.4% van de Tudou bezoekers uit China, in werkelijkheid is dit 99.9%. Zelfs vergelijkingen tussen Chinese sites zijn sinds vorig jaar zomer eigenlijk niet meer mogelijk.

Loes ten Brummelhuis

Kunnen we als Nederlands bedrijf dat films produceert, ook een film (of een scene) uploaden op Tudou? 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond