Deel dit artikel
-

Gemiddelde webwinkel verdient niet meer dan 10.000 euro

Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt. Dit zijn enkele conclusies van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020.

De expertgroep, onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam en Marktplaats Zakelijk, baseren hun resultaten op een enquête onder vijfhonderd online ondernemers. Daarbij maakten ze onderscheid tussen vier type webwinkeliers. Zo gaf 34 procent van de zogeheten ‘spare time’ ondernemers – die een webwinkel naast een fulltime baan of studie runnen – aan nooit winst te hebben gemaakt met hun webshop.

Van de parttime webondernemers die naast de webwinkel parttime in loondienst werken of voor een gezin zorgen, heeft 38 procent nooit een euro verdiend. Voor de fulltime ondernemers en bedrijven met twee eigenaren liggen deze percentages gunstiger: respectievelijk vijftien en twintig procent heeft nog nooit winst gemaakt.

Bijna de helft van de ondervraagde online ondernemers geeft aan minder dan tienduizend euro omzet te hebben geboekt in 2012. Van de ‘spare time’ en parttime webondernemers behaalde respectievelijk 65 en 61 procent minder dan tienduizend euro omzet. De fulltime online ondernemers en bedrijven met twee eigenaren verging het beter: ongeveer een kwart van hen realiseerde een jaaromzet van meer dan honderdduizend euro. Slechts achttien procent van de online ondernemers heeft sinds de oprichting van de webshop minimaal een modaal inkomen verdiend.

De overlevingskansen voor webwinkeliers zijn verhoudingsgewijs klein. Na vier jaar bestaat nog 41 procent van de gestarte online ondernemers, voor het gehele bedrijfsleven ligt dit percentage op 59 procent.

Ondanks het feit dat veel webwinkeliers een lage omzet realiseren, denken ze toch positief over de toekomst. Meer dan de helft, 51 procent, acht de kans groot tot zeer groot dat hun bedrijf in 2020 nog bestaat. Bij de meerderheid van de online ondernemers liggen de belangrijkste overwegingen om te stoppen in de persoonlijke sfeer. Toch zijn het uiteindelijk bedrijfseconomische overwegingen die bepalen of online ondernemers hun bedrijf voortzetten.

Het vergroten van de winst is de belangrijkste strategische uitdaging tussen 2014 en 2020 voor webwinkeliers. Voor marketing en sales is de vindbaarheid van de webshop op internet de grootste uitdaging, op operationeel niveau is dat het (her)ontwikkelen van de website. Hoewel online ondernemers voor een groot aantal uitdagingen staan, heeft een meerderheid weinig of geen behoefte aan ondersteuning, met name bij strategische uitdagingen. Op het gebied van marketing en verkoop is die behoefte er relatief vaker.

Het gehele rapport van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 is voor iedereen gratis te downloaden.

Deel dit bericht

15 Reacties

Jeroen Bos

Een webshop is net als een dikke tweede hands auto. De start en aanschaf is laagdrempelig, dus velen denken een graantje mee te pikken van de online groei. Maar al snel wordt duidelijk dat bezoekers niet zomaar langskomen en kopen, dus er moet meer voor gebeuren. Veel zolderkamer webshops hebben die kennis niet, dus vallen snal om omdat de kosten van onderhoud vaak hoger zijn dan de bruto winst die gerealiseerd wordt, laat staan dat er een inkomen uitgehaald kan worden. Als je er geen verstand van hebt, begin er dan niet aan of zorg dat je de kennis eerst gaat vergaren die nodig is om een online onderneming te runnen. Duidelijk is in elk geval dat focus één van de belangrijkste elementen is om te kunnen groeien. Een webshop “erbij” was in de vroege dagen van online shopping nog mogelijk omdat klanten kwamen aanwaaien, maar die situatie is inmiddels verleden tijd. Focus en kennis zijn overigens de basis van elk succes.

Jonathan De Vilder

Ik treed Jeroen Bos volledig bij in zijn mening, de meeste willen een cent bijverdienen, de eerste verkopen zijn leuk, maar een webshop vraagt zeer veel kennis, zéér veel tijd en kost een aardige cent om te onderhouden en promoten. Zoals in elke sector moet er omzet gedraaid worden om te kunnen aankopen aan een goede prijs en om vertrouwen te krijgen van de leveranciers. Het is hard werken en continu aanpassen aan de markt. Maar als het lukt is het wel leuk en verslavend!

Teun Heldens

Wel heel triest dat de schrijver van dit artikel het verschil niet snapt tussen €10.000 verdienen (titel) en €10.000 omzet draaien (artikel). Daar wordt toch echt een grote fout gemaakt want dit is niet hetzelfde!

Stijn Kruijssen

Hoewel ik het Shopping2020 project een warm hart toedraag, toch ook wel wat vraagtekens bij dit onderzoek.

Want er zijn 500 ‘online ondernemers’ geïnterviewd. Wat is de definitie van online ondernemer in deze en hoe zijn deze ondernemers gevonden of geselecteerd? Bijna de helft deed minder dan 10.000 euro omzet in 2012. Dat is minder dan drie tientjes per dag. Wat Emerce tot de verrassende titel heeft gebracht over een gemiddelde webwinkel (?) die niet meer dan 10.000 euro ‘verdient’. Een betere conclusie lijkt me dat er een hoop hobby webwinkeliers (niks mis mee verder) hebben deelgenomen aan dit onderzoek.

Jan Teunissen

Ben het vooral met Teun eens. De redactie maakt dezelfde dikke fout die ook veel webwinkels maken, omzet is geen winst. Verdienen begint , afhankelijk van je product bij een omzet tussen de 50 en 100 duizend EUR.

Jan Libbenga

Teun Heldens en anderen: dat klopt niet, verdienen heeft een bredere betekenis dan jullie eraan geven. Sla het woordenboek er maar op na.

Jan Teunissen

Jan Libbenga , dit is geen cursus in de Nederlandse taal. Onder professionals is de omzet het bedrag wat er per jaar binnenkomt , nadat alle operationele kosten incl. belastingen en ondernemersalaris enz. zijn afgetrokken blijft over wat werd verdiend. Blijft er dan niets over noemt men dat verlies.

Jan Libbenga

Jan, dat doet niet ter zake. Het is wel degelijk een taalkundige keuze. Verdienen in de meest algemene zin betekent ‘geld krijgen voor werk dat je hebt gedaan’.

Jan Teunissen

Emile

Ik vind persoonlijk de uitkomst van het onderzoek niet heel verrassend, je merkt nog steeds dat veel mensen het er als hobby bij doen. Er wordt vaak te makkelijk over het runnen van een webshop gedacht.

@JL: het woordenboek, zie: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=verdienen&lang=nn#.Uud-SdI1jGg

“1. als winst of loon verkrijgen”
😀

De betekenis van ‘geld krijgen voor werk dat je hebt gedaan’ vat je volgens mij verkeerd op. Deze definitie omvat namelijk niet de omzet, maar de meerwaarde die je door werk/inzet creëert (=winst).

Thomas Lapperre

Ik denk dat het voor online ondernemers vooral de uitdaging is om hun toegevoegde waarde scherp te krijgen. Met kleine volumes en lage prijzen verdien je inderdaad weinig, zeker in een brede markt. Door in een niche markt als enige tips, product reviews en advies te geven, creëer je meer waarde.

Wim

Te dom voor woorden die Jan Teunissen. Natuurlijk is omzet niet “verdienen”. ‘geld krijgen voor werk dat je hebt gedaan’ de omzet krijg je na het gedane werk dus niet, de uiteindelijke (netto)winst krijg je, het gedane werk eindigt niet zodra je de omzet op de bankrekening bijgeschreven krijgt. Of je netto of bruto winst “verdient”, daarover kan je nog een boom opzetten, maar over over “omzet verdienen” niet.

De betekenis uit de vandale op de juist manier interpreteren is voor sommige individuen klaarblijkelijk ook een kunst apart.

Ik ben het dus helemaal met Teun eens: omzet = omzet. Winst = verdienen.

Ron

Vreemd dan dat mensen spreken over 3000 euro per maand ‘verdienen’, terwijl bruto bedoeld wordt. Zou ‘verdienen’ toch meerdere betekenissen hebben? Wim, ga ik godsnaam iets nuttigs met je tijd doen.

Nico Oud

Dus 20% van alle shop lukt het wel? Ik zeg… je hebt nog steeds meer kans om een succesvolle webshop te starten dan je hebt om de loterij te winnen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel van die shops worden gerund door ondernemers en hoeveel procent daarvan een ‘zolderkamer’ is. Ik denk dat er veel passieve webshops zijn die worden gerund naast een baan en waarvan de eigenaar slechts producten vult en af en toe een order afhandelt. Alle kennis die je nodig hebt om je shop te laten slagen staat online. Het grote probleem is dat 80% niets of slechts een deel daadwerkelijk uitvoert. Tijd en geld zijn vaak het excuus… want ’s avonds moeten natuurlijk wel alle series bekeken worden en we moeten natuurlijk wel in mooie kleren lopen.

Ik geloof er nog steeds in!

Folkert Jan Post - Parabool

Ik heb intresse

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond