Deel dit artikel
-

Geprogrammeerde inkoop domineert advertentieuitgaven in 2016

Geprogrammeerde inkoop van online advertenties in de VS groeit van 10 miljard dit jaar naar 20 miljard dollar in 2016. Dat voorspelt onderzoeksbureau eMarketer. Ruim de helft van het digitale advertentiebudget zal tegen die tijd gaan naar geprogrammeerde inkoop.

Nu gaat al 45 procent van het budget naar programmatic, zoals het fenomeen in de wandelgangen heet. eMarketer voorspelt een jaarlijkse groei van 137 procent. Uiteindelijk zal het aandeel stijgen naar 63 procent in 2016.

De groei komt grotendeels door de snelle opgang van elektronische marktplaatsen, waar advertenties worden verhandeld. Ook mobiel en video dragen bij aan de groei. Mobiel vertegenwoordigt nu al 44 procent van het budget voor geprogrammeerde inkoop. Programmatic, en dan met name Real Time Bidding (RTB), is nu echter al de norm. Ter vergelijking: in Nederland wordt 33 procent van de online display advertenties geprogrammeerd ingekocht.

Zogenoemde open of zelfstandige RTB-marktplaatsen vormen de meerderheid van de markt. Privé marktplaatsen, die vaak zijn verbonden aan specifieke internetbedrijven, gaan echter groeien. eMarketer schat die markt op 3,31 miljard dollar in 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond