Getronics: Hyves effectiever dan wervingsbureau

Een personeelwervingsactie op profielensite Hyves leverde ICT-dienstverlener Getronics meer geschikte kandidaten op dan een gemiddeld rondje wervings- en selectiebureaus.

"We zijn zeer verrast door het resultaat. Een actie op Hyves levert meer op en kost substantieel minder", aldus directeur Communicatie bij KPN-dochter Getronics Jolanda Peek. "Een wervings- of selectiebureau inzetten is zeker 10 tot 20 keer duurder dan wat dit experiment kostte."

Tussen 8 november en 4 december hield Getronics voor het eerst een wervingsactie buiten de reguliere kanalen. De automatiseerder liet een reclamebanner ontwikkelen met als slogan ‘Bevrijd een ICT’er’, aangezien Getronics zich denkt te onderscheiden de concurrentie in de vrijheden die het zijn personeel biedt. "Achter die banner zat een landingspagina."

Investering van paar duizend euro

De banner werd in genoemde periode 3 miljoen keer getoond, wat 76.000 doorkliks opleverde. Peek: "Het was ook mogelijk om profielen te pimpen met een achtergrond van ons, en die door te sturen naar vrienden." Dat deed een kleine 200 man.

Van de 76.000 advertentieklikkers gaven er uiteindelijk 722 hun contactgegevens af.

Directeur Peek: "Uiteindelijk leverde de actie 7 gekwalificeerde kandidaten op. Dat lijkt misschien weinig, maar het is een goed resultaat. Bij een wervings- of selectiebureau betaal je zo 10.000 euro om een juiste kandidaat te vinden. De hele Hyves-actie kostte zeker geen 70.000 euro, hooguit enkele duizenden."

De opkomst van profielensites als Hyves, LinkedIn en Xing hebben een schijnbaar stevige impact op het opereren van reguliere werving- en selectiebureaus.

Maandag maakte Monsterboard bekend dat het alle nieuw geplaatste vacatures door gaat plaatsen naar Marktplaats.nl. Het bereik van Marktplaats.nl is aanzienlijk groter dan dat van Monsterboard. Gisteren publiceerde het bedrijf een onderzoek waaruit blijkt dat de arbeidsmarkt in Nederland en Europa nog steeds zeer gespannen is.

‘Meer reacties dan op Monsterboard’

Het Amsterdamse Netwerven.nl gebruikt het web als primaire bron om nieuw personeel voor zijn klanten te werven. Michel Rijnders legt op DeKoopman.net uit hoe zijn bedrijf te werk gaat: "Afhankelijk van of de doelgroep zich in je netwerk bevindt, kan dit voor een goede conversie zorgen.

Studentes die voor ons werken en een vacature plaatsen voor een bijbaan voor HRM studenten in hun goede netwerk met veel (HRM) studenten zorgt voor meer reacties dan als je deze op een Monsterboard zal plaatsen of een Marktplaats."

Getronics kan nog niet aangeven wat het concreet met deze ervaringen gaat doen. Peek: "Dit is een experiment en de resultaten zijn verrassend goed. Op individuele basis gebruiken we al sites als LinkedIn en Hyves, maar we kunnen dit zeker structureler inzetten." Wil is niet de remmende factor hierin, tijd wel.

Reactie plaatsen