Deel dit artikel
-

Gezonde groei reisvergelijker Kayak

De Amerikaanse reisvergelijker Kayak noteert bijna veertig procent meer omzet. Ook het gebruik van de zoekmachine voor vliegtickets, auto’s en hotelkamers neemt toe, zeker op het mobiele vlak.

In zijn eerste kwartaal als beursgenoteerd bedrijf ziet Kayak de omzet met 36 procent toenemen tot 77 miljoen dollar. De nettowinst verdubbelt tot 7,3 miljoen dollar.

Het kwartaalbericht laat ook zien dat de prijsvergelijker annex metazoekmachine steeds meer wordt gebruikt. Het aantal zoekopdrachten nam in een jaar toe met 33 procent toe tot 304 miljoen.

Mobiele zoekers zijn er steeds meer, maar de mobiele verdiensten zijn nog niet in een gezonde verhouding ten opzichte van de zoekers op het vaste web.

De opbrengsten per duizend op het vaste web zijn 253 dollar (+2 procent). In het mobiele kanaal is dat 46 dollar (+42 procent).

Het aantal mobiele zoekopdrachten verdubbelde ten opzichte van vorig jaar tot 57 miljoen in het tweede kwartaal. Dat is negentien procent van alle zoekopdrachten in die periode.

Kayak is een site die zowel het aanbod van de dienstenleveranciers zelf doorzoekt (KLM, Hilton, etc.) alsmede de site van bemiddelaars als Expedia en Travelocity. Met de beursgang in juli werd rond de honderd miljoen dollar opgehaald. Dat geld wordt onder meer gebruikt voor internationale expansie.

Begin deze maand opende Kayak zijn eerste twee Europese sites, in Portugal en Polen. Ook gingen de sites in Rusland en Brazilië live. Twintig procent van de omzet wordt buiten Amerika gerealiseerd. Een kleine dertig procent van het marketingbudget wordt buiten Amerika besteed.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond