Ghostery in Duitse handen

Scriptblocker Ghostery, een bekende verschijning in de wereld van de adblockers, is gekocht door de Duitse start-up Cliqz. De technologie van beide bedrijven zal worden samengevoegd. Ze willen ‘anti-tracking’ van surfgedrag perfectioneren.

Met de overname, waarvan geen financiële details zijn bekendgemaakt, komt Ghostery onder de strenge Duitse privacywet te vallen. De verkopende partij, die zich omdoopt tot Evidon, gaat zich weer louter op de b2b-markt richten.

Cliqz is een jong bedrijf uit München dat met steun van investeerder Hubert Burda Media een browser en zoektechnologie ontwikkelt die geen surfgedrag meet en gebruikersprofielen aanlegt. Precies niet wat adtech-bedrijven willen en giganten als Facebook en Google.

Ghostery heeft tien miljoen actieve gebruikers en Cliqz een paar honderdduizend. Het richt zich pas sinds enkele maanden op de buitenlandse markt. De aanleiding daarvoor was de investering van Mozilla.

De bedrijven zeggen dat ze in de komende maanden verscheidene proeven gaan doen met integraties van elkaars technologie. Ze zoeken naar nieuwe, aansprekender manieren om de privacy van hun gebruikers nog beter te kunnen beschermen.

Een andere nieuwe browserbouwer die de privacy van zijn gebruikers hoog in het vaandel heeft staan, is Brave. Op het gebied van zoekmachines zijn het partijen als Startpage en Duckduckgo die hun gebruikersaantallen blijvend zien groeien. Op het gebied van e-mail zijn het partijen als Tutanota en Protonmail die Europese privacywetten als verkoopargument hanteren richting de internationale markt. Sinds de aanstelling van de nieuwe president in de VS melden zij sterke stijging in het aantal nieuwe gebruikers.

Foto: Robert Couse Baker (cc)

1 Reactie

Ben sinds de eerdere overname overgestapt op Ublock Origin in combinatie met Strict Pop Up Blocker. Die laatste is alleen voor Firefox beschikbaar. De eerste ook voor Safari.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug