Deel dit artikel
-

Gijs van Wulfen: ‘Innovatie is de A van anders’

Innovatie is van levensbelang voor elke organisatie. Bedrijven worstelen echter vaak met het begintraject van innovatie. Zo’n 80 procent van alle innovatieprojecten bereikt nooit de markt. Innovatie-expert Gijs van Wulfen van Voort/Forth Innovatiemethode besloot er een visueel boek aan te wijden, The Innovation Expedition.

Waarom hebben bedrijven zoveel moeite met het begintraject, wat u noemt de fuzzy front end van innovatie?
‘Innovatie schrijf ik met en grote A. De A van anders. Het gaat dan om andere producten, andere diensten, andere markten, andere businessmodellen of andere distributiekanalen. Mensen en dus ook bedrijven houden niet van anders. Want dat geeft onzekerheid en risico. Daarom blijven wij vaak eindeloos verbeteren en het productproces goedkoper maken. Tot dat dit niets extra’s meer oplevert. We wachten met echte innovatie tot het echt nodig is. In spreektaal is het niet voor niets ‘Wij moeten innoveren’. Pas als er urgentie is, komt er draagvlak voor echte innovatie. Bestaande bedrijven worstelen aan het begin van innovatie met een groot aantal dingen: Wij komen elke keer weer met dezelfde ideeën. Hoe doorbreken wij ons patroon? Wat speelt er eigenlijk echt bij (potentiële) klanten? En onze ideeën blijven vaag: enkele kreten op een post-it. Hoe maak ik het concreet?’

Zijn er ten aanzien van innovatie enkele do’s en dont’s te noemen?
‘Iedereen stapt elke keer weer in dezelfde valkuilen, ongeacht in welke sector je zit. Starten zonder urgentie vanuit de business noemde ik net al. Als er geen urgentie is aan de businesskant valt elk nieuw zaadje in onvruchtbare grond. Wat je niet moet doen, is een innovator aanwijzen. Veel organisaties benoemen de meest innovatie man of vrouw tot innovator. Anderen gaan achteroverleunen en wachten tot de innovator met briljante innovaties komt. En dat zal niet gebeuren, want innoveren is anders dan uitvinden. Innoveren kun je alleen maar samen. Starten met één idee. De kans dat een goed uitgewerkt idee succesvol de markt haalt is slechts een op zeven. Wed daarom nooit op een paard. Starten met een brainstorm moet je ook niet doen.  Op welke momenten krijg jij jouw beste ideeën? Tijdens het sporten, in de vakantie of onder de douche? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen ‘tijdens een brainstorm’. Starten met een idee of met een nieuwe technologie geeft veel energie. Maar uiteindelijk gaat het erom dat klanten hun gedrag wijzigen om jouw nieuwe concept te gebruiken. Ontdek de wereld van de klant eerst. De essentie van een geslaagde start van innovatie is het slaan van een brug tussen creativiteit en de dagelijkse managementpraktijk. Het zijn twee werelden die in de praktijk soms lastig samengaan. Mijn methode staat voor Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkeren. Daarmee doorloop je de eerste stappen van het innovatieproces in één keer met hetzelfde team in vijftien activiteiten, in vijftien weken vanaf de kick-off.’

Hoe staat het met het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven? Zijn de omstandigheden elders (Silicon Valley) eigenlijk niet per definitie beter?
‘Nee, de worsteling rond innovatie is niet iets typisch Nederlands. Dit doet zich overal voor. Met het innovatievermogen denken veel mensen aan technische innovatie. Dat is maar een beperkt deel. Innovatie in diensten, markten en businessmodellen is net zo belangrijk. Ik vind Nederlanders in hun denken en doen heel flexibel als ik dat vergelijk met andere culturen. Het innovatiepotentieel van Nederlandse bedrijven, juist in het midden en kleinbedrijf is enorm. Ik ben daar heel positief over. Er is wel een groot verschil tussen startups rond nieuwe concepten, zoals in Silicon Valley, en het innovatievermogen vergroten van bestaande bedrijven. De uitdagingen rond innovatie voor de start-ups zijn heel andere dan voor grote organisaties. Een grote organisatie is net een kudde. Die gaat zo snel als het langzaamste dier. Het gaat erom de langzaamste dieren sneller te laten lopen. Dan vergroot je de innovatiekracht van jouw bedrijf.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Diane

Hallo Gijs, mooi en herkenbaar stuk! Ik hou mij als veranderkundige hier ook mee bezig. Belangrijk inzicht bij de start van een traject is dat mensen zelf overtuigd zijn van het belang van innovatie. Wetenschappelijk is bewezen dat als mensen een oefening vooraf moeten doen en zichzelf van argumenten moeten voorzien waarom creativiteit van belang is voor het bedrijf, de innovatie daadkracht toeneemt en men met meer innovatieve ideeen komt. Meer hierover kan je ook lezen in mijn blogs op VersePeper.nl zie bijvoorbeeld: http://www.versepeper.nl/blog/12-03-2014/hoe-word-je-innovatief. Groeten Diane Siemelink, Verse Peper marketingadvies en meer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond