Deel dit artikel
-

Glasvezelaanbieders moeten consumenten beter informeren

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aanbieders van glasvezeldiensten erop gewezen dat zij hun informatie aan consumenten moeten verbeteren en hun contracten moeten verduidelijken. Het contract moet in ieder geval een concrete leveringstermijn bevatten. De toezichthouder verwacht dat de aanbieders hun voorwaarden hierop aanpassen.

Naar aanleiding van klachten van consumenten en meldingen in de media heeft ACM in de zomer van 2013 bij alle aanbieders van glasvezeldiensten informatie opgevraagd over hun contracten en de manier waarop zij consumenten informeren. Het viel de toezichthouder op dat niet alle contracten voldeden aan de regels. In gebieden waar men van plan is glasvezel aan te leggen, is de datum van concrete levering vaak onzeker. Aanbieders moeten eerst een bepaalde hoeveelheid afnemers werven voordat de uitrol van het glasvezelnetwerk daadwerkelijk wordt gestart. Consumenten die in deze fase een contract afsluiten weten vaak lange tijd niet zeker óf en zo ja, wanneer zij over glasvezel zullen beschikken.

ACM wil dat aan de onduidelijke informatievoorziening een einde komt en dat consumenten weten waar zij aan toe zijn op het moment dat zij een contract tekenen. ACM wil dat aanbieders de consumenten die een contract afsluiten voor de levering van glasvezeldiensten goed informeren over de voorwaarden waaronder zij het contract aangaan. Aanbieders moeten die consumenten in aanloop naar de concrete levering beter informeren over de voortgang van de aanleg van het glasvezelnetwerk. Mocht de afgesproken leveringstermijn niet worden gehaald, dan moet de aanbieder de nieuwe termijn tijdig melden. De consument heeft dan de mogelijkheid het contract te ontbinden. Aanbieders zullen in overleg gaan met de partij die glasvezelnetwerken aanlegt over het aanscherpen van afspraken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond