Deel dit artikel
-

Google Aak blijkt zinkend schip

Het kan in de annalen worden bijgeschreven als een van de grootste mislukkingen uit de recente geschiedenis van Google: een groot containerschip, bijgenaamd Google Aak, gaat naar de sloop. Het schip, bedoeld voor de promotie van Googles producten, lijkt symbool te staan voor Googles gebrekkige marketingbeleid. Van vlaggenschip tot Titanic.

Het leek vorig jaar nog zo mooi: twee grote containerschepen, elk vier verdiepingen  hoog, werden gebouwd in hangars in San Francisco en Connecticut. Alles moest geheim blijven, maar journalisten kregen toch lucht van deze schepen. Na zelfrijdende auto’s en avonturen met (internet)ballonnen en ruimtevaartuigen leek de scheepvaart heel even de nieuwste bestemming van Google.

Dat viel tegen of mee, al naar gelang de invalshoek: Google had de schepen gebouwd voor marketingdoeleinden. Google ontwikkelt in zijn Google X-labs de mooiste producten, zoals Google Glass, maar heeft geen eigen toonzalen om die producten aan de buitenwereld te tonen. En dus was het idee om een soort drijvende Apple Store te maken, maar dan voor toekomstige projecten. Zowel VIPs als het algemene publiek mocht zich er vergapen aan al dat moois dat Google had bedacht.

Maar al in oktober 2013, kort nadat de bouw was begonnen, werden de werkzaamheden stopgezet, naar verluidt na een inspectie van de Amerikaanse kustwacht. De San Francisco Bay Conservation and Development Commission (BCDC) wachtte vergeefs op een constructieaanvraag en dreigde met boetes. Daarop verhuisde Google het schip van San Francisco naar Stockton, waar het minstens zes maanden zou liggen, ook weer zonder dat er iets mee gebeurde.

Vorige week meldde de Portland Press Herald dat het schip aan de oostkust naar de sloop gaat. De constructiekosten van beide schepen bedragen zo’n 75 miljoen euro. Google heeft de verkoop van een van de schepen inmiddels bevestigd, zonder verdere toelichting.

De problemen met de containerschepen zijn misschien wel symbolisch voor het weinig gelukkige marketingbeleid van het internetbedrijf. Google heeft al langer moeite om zijn technologie te vermarkten. Het bedrijf is er altijd van overtuigd geweest dat het product zichzelf verkoopt en is dan ook grotendeels afhankelijk van gratis publiciteit. Daaraan is zeker geen gebrek, maar om producten aan de man te brengen is meer nodig dan een productpagina die overduidelijk door Apple is geïnspireerd, maar iedere finesse mist.

Een voor fabrikanten gratis versie van Android verkoopt misschien zichzelf, maar met andere producten gaat dat minder makkelijk. Google zet eigen tablets en smartphones (Nexus) halfslachtig in de markt, kennelijk om Android-partners niet voor het hoofd te stoten, communiceert nauwelijks over de plannen rond Google Glass, tot ergernis van de ontwikkelgemeenschap, het adverteert mondjesmaat en dan nog voornamelijk op haar eigen internetdomeinen, en belangrijker: het heeft niet zoals Apple mooie winkels waar gebruikers producten kunnen aanraken.

Toegegeven: Google probeert wel eens wat. Ongeveer een jaar geleden opende Google in het Hamburgse filiaal van Saturn een shop in een shop, om zijn fysieke producten en digitale diensten te promoten. De vloerruimte in de Saturn werd gebruikt om Nexus-toestellen en Chromebooks te tonen. Hetzelfde deed Google in Best Buy-winkels in de VS, maar Apple heeft dat jaren geleden al geprobeerd bij CompUSA en concludeerde dat het beter was om een eigen winkelformule te ontwikkelen: goed voor een omzet van tien miljard dollar in 2013. Google had naar verluidt het plan om zijn eerste eigen fysieke winkel te openen in New York, maar die is er ook niet gekomen.

Daarnaast lijkt Google de keuze tussen software- en hardwarebedrijf niet echt te willen of kunnen maken, net als Microsoft jaren terug, toen het alleen toetsenborden en muizen van de band liet rollen. Maar met een eigen spelcomputer, eigen tablets en sinds kort eigen smartphones heeft ook Microsoft dan nu toch eindelijk door hoe je deze producten onder de aandacht moet brengen, niet met drijvende containerschepen, maar met binnenkort 63 eigen retailwinkels en Windows Stores binnen Best Buy-formule (inclusief twaalfhonderd getrainde verkopers). Daar zou Google op zijn minst iets van kunnen leren.

 

 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Mannaerts

Om in scheepvaarttermen te blijven: Ook hier staan de beste stuurlui aan wal

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond