Deel dit artikel
-

Google blijft waarschuwen voor advertentiekapers

Programma’s die stiekem advertenties ‘injecteren’ in webpagina’s vormen nog altijd een plaag die alleen al via de browser Chrome zeker 50 miljoen webgebruikers treft. Dat zegt Google, die wederom waarschuwt voor malicieuze pay-per-install (PPI) netwerken.

Injectors zijn programma’s die meestal met bepaalde gratis software meegeïnstalleerd worden en moeilijk zijn te verwijderen. Bij Chrome gaat het bijvoorbeeld om extensies die zich niet aan de regels houden.

De tactieken verschillen nogal: sommige programma’s vervangen bestaande advertenties op webpagina’s. Anderen plaatsen banners onderaan het browserscherm.

Met alle nadelige gevolgen van dien, want advertenties van sitebeheerders worden daardoor weggedrukt. Ook worden gebruikers, zonder dat zij daarvoor toestemming hebben gegeven, via trackers gevolgd.

Volgens Google wordt 5 zeker procent van alle browsers getroffen en het bedrijf noemt man en paard: de grootste overtreders zijn Amonetize, InstallMonetizer, OpenCandy en Outbrowse. InstallMonetizer, gevestigd op het Isle of Man, is overigens gestopt.

Deze bedrijven verdienen grof geld aan injectors, tot 1,50 dollar per installatie. Om gebruikers zover te krijgen worden gratis tools aangeboden zoals programma’s die de harde schijf optimaliseren.

Opera, Skype en Yahoo zijn enkele van de bedrijven die met dit soort netwerken samenwerken of hebben samengewerkt.

Een jaar geleden waarschuwde Google ook al voor deze praktijken. Google identificeerde toen zeker 50.000 browserextensies die de browser als het ware kaapten om advertenties te injecteren.

Ongewenste advertentie-injectors zijn volgens Google geen onderdeel van een gezond advertentie-ecosysteem, maar van een grijs gebied dat gebruikers, adverteerders en uitgevers schaadt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond