Deel dit artikel
-

Google dwingt sitebeheerders naar HTTPS

HTTPS moet de standaard op alle webpagina’s worden, vindt Google, omdat het ontbreken van de ‘S van secure’ risico’s met zich meebrengt. Dat wil het technologiebedrijf afdwingen met een aanstaande browserupdate.

Sites die helemaal veilig zijn opgetuigd, vertonen een groen slotje in de adresbalk. In de update naar Chrome 48 krijgen gebruikers de optie om te zien waarom een site niet-secure is, welke aangesloten site of dienst de onveilige factor is.

De S in HTTPS is sinds de zomer van 2014 al een SEO-factor. Wie hem toepast krijgt bij het vertonen van zoekresultaten een beetje voorrang op de partijen die dat niet doen. De nadruk op de factor veiligheid wordt nu iets vergroot. Reden: veel sites gebruiken diensten (API’s) van derden. Een website is zo veilig als zijn zwakste bouwsteen.

Google duwt sitebeheerders hiermee in algemene zin richting het vaker toepassen van HTTPS versus HTTP. En passent kunnen onveilige sites het opzichtige vlaggetje ‘onveilig’ krijgen:

Foto: woodleywonderworks (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

bert

Oftewel nog moeilijker toegang tot verrassende, originele, informatieve content van kleine makers. Google moet eens goed geboycot worden.

Pim

Omdat Bert? Kosten HTTPS zijn prima te doen voor verrassende, originele en informatieve kleine makers

Michiel

Beste Bert, tip: maak gebruik van cloudflare.com. Hiermee is je site binnen 5 minuten gratis voorzien van een HTTPS certificaat en tevens beveiligd tegen DDOS aanvallen.

Rob

Misschien een domme vraag: Is het veel handling om het over te zetten? Dit met ranking etc in het achterhoofd? Zijn redirects bijvoorbeeld noodzakelijk?

Pieter de Boer

Laatst een website in een transactie van HTTP naar HTTPS begeleid. Een dip in sessies is het uiteindelijke resultaat. De + die Google je geeft in de organische zoekresultaten weegt bij lange na niet op tegen het link-authoriteitverlies dat je lijdt nadat je redirects hebt ingesteld.Zo belangrijk vindt Google het dus nog niet.

Bas Koenen van Tuxx (publisher)

Het internet zou een stuk veiliger zijn met alleen https. Veel websites die afhankelijk zijn van advertentieinkomsten zijn echter nog niet over op HTTPS. Dit komt veelal omdat de advertentienetwerken/adverteerders nog niet klaar zijn voor HTTPS. Voor grote sites betekend dit dat ze dan geen ad-impressies en dus inkomsten krijgen van advertentiecampagnes van deze netwerken of adverteerders.

Te verwachten is dat sites die afhankelijk zijn van advertentie inkomsten pas overgaan naar https wanneer het overgrote deel van de ad netwerken HTTPS is overgegaan.

Wat er denk ik zou moeten gebeuren is dat iedereen in de keten versneld zou moeten overschakelen op HTTPS ten einde geen bezoekers en omzet te verliezen.

bert

Kosten maakt niet uit. Veiligheid ook niet. Blogje met of zonder https maakt voor veiligheid niet uit. Daarnaast, ssl is ook niet veilig. Probleem is wel dat google een soort koning internet speelt. Dat terwijl ze steeds minder relevant worden. Ze jagen ons onnodig in de stress, zelf gaan ze down de drain en de achte fraudeurs krijgen het alleen maar makkelijker omdat de slotjes bij de url niks meer waard zijn (hee een slotje. oh wat schattig, zal wel goed zijn op die https fishingsite)

Joey

Beste Rob, als je alle content alleen over https wilt versturen is een redirect noodzakelijk voor gebruikers die je domein via http proberen te bereiken. In de meeste gevallen valt het wel mee om een SSL certificaat op een website/server te installeren, voor een server iets meer werk.

Het heeft zover ik weet geen (negatieve) invloed op je ranking, je geeft met een SSL certificaat/https verbinding meer aan dat je om de privacy van je gebruikers geeft en i.i.g. probeert een veilige omgeving te creëren.

Marcel

De grote vraag is: wat gebeurt er écht als je overgaat en je hebt honderden topposities opgebouwd in de afgelopen jaren? Zijn er cases bekend van grote spelers die zijn overgegaan en wat er gebeurd is met de organische posities? Het hele overzetproces zal vast goed komen, maar de vraag is hoeveel schade deze verandering in het begin aanbrengt.

Peter

Dit heeft Google in 2014 ook al geroepen.
En 2015 ook al.
En volgens mij is dat al even geleden als we weten dat we nu in 2016 zitten.
En het wordt weer geroepen.
Het heeft geen enkele zin om een HTTPS te hebben.
Je gaat er niet hoger in staat in Google.
Volgens mij is dit een flinke grap van de HTTPS verkopers.
Op een paar belangrijke sites zeggen dat HTTPS belangrijk wordt om hoger te komen in Google.
En natuurlijk wil iedereen boven in Google staan dus er wordt massaal geïnvesteerd om HTTPS te nemen omdat Google dat zo graag wil.

Google vind het wel goed dat het gebeurt.
Want ja het is toch veiliger en als er wat met een site gebeurt is Google ook de gene die aan het verspreiden is.
Daarom is Google er wel een voorstander van maar helpen doet het niet.

Als Google er wil dat iedereen die een goede website ook een HTTPS neemt moeten ze er ook gehoor aan geven en de HTTPS site boven aan plaatsen in organische zoeken.
Zolang dat niet gebeurt zal niemand over stappen van HTTP naar HTTPS

En als er weer ergens een berichtje komt dat HTTPS belangrijk is schieten de cijfers omhoog bij de HTTPS partijen.
Goede vorm van reclame maken, Alleen doet Google er helemaal niets mee.
Die lachen er alleen maar om.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond