Deel dit artikel
-

Google koopt mash-up bedrijf om Earth te verbeteren

Google wil zijn diensten Google Earth en Google Maps sterker op de Europese markt positioneren. Het bedrijf heeft daarom het Zwitserse bedrijf Endoxon gekocht. Endoxon is onder meer gespecialiseerd in technologie die mash-ups mogelijk maakt met Google Earth en Maps. Met deze technologie kan ieder bedrijf of individu zijn eigen data, bijvoorbeeld hotels of huizen, toevoegen aan Earth of Maps.

Op de site van Endoxon schrijft Google dat het het Zwitserse bedrijf heeft gekocht om nieuwe technologie in huis te halen, maar ook om te profiteren van het Europese netwerk van het bedrijf. "Deze overname helpt ons om Google Earth en Google Maps in Europa uit te bouwen," schrijft Google. Financiële details over de overname zijn niet bekend.

Google neemt drie van de zes business units van Endoxon over. Met de overname heeft Google voortaan een Europees team dat zich puur richt op de ontwikkeling van Google Earth en Maps, schrijft John Hanke van Google.

Het belangrijkste product van Endoxon is een technologie met de naam Blue. Met Blue kunnen ontwikkelaars mash-ups maken met Google Earth en Maps. Een bekend voorbeeld van een mash-up is het toevoegen van informatie van makelaars (te koop staande huizen) aan Earth en Maps. Huizenzoekers kunnen zo op satellietbeelden zien waar huizen te koop staan.

GlobeAssistant: "Goed nieuws"
"Deze overname is goed nieuws," zegt Erwin Nikkels, oprichter van het Nederlandse bedrijf GlobeAssistant, dat actief is op de markt van ‘Google Earth/Maps mash-ups". Hij ziet de overname niet als een bedreiging. "Dit geeft juist aan dat er vertrouwen is in Maps en Earth."

De technologie van Endoxon heeft overeenkomsten met de diensten die GlobeAssistant aanbiedt, zegt Nikkels. Zo maken beide bedrijven gebruik van Ajax. Toch ziet Nikkels ook duidelijk verschillen. "Wij bieden vooral een business model." Hij doelt daarmee op het gepatenteerde Altitude Ranking Algoritme. Dat is een methode die gebruik maakt van hoogte (afstand tot de aarde) en geografische locatie. Met de methode kunnen de data van de partij die het meest betaalt als eerste (op grootste afstand van de aarde) worden getoond.

GlobeAssistant houdt zich op dit moment vooral bezig met het in de praktijk toepassen van het patent, legt Nikkels uit. "Wij praten met bedrijven die een interessante dataset hebben. Samen met zo'n klant werken we dan een businessmodel uit." Vervolgens combineert GlobeAssistant de data, bijvoorbeeld een grote hoeveelheid hotels, met Google Earth en Google Maps. "Op het moment dat we het databestand hebben, staat deze binnen enkele uren op Earth of Maps," aldus Nikkels.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Luc van Poelje

Beetje vreemd; zo complex is die technologie niet.Wat wel duidelijk is, is dat visueel zoeken en of browsen (op een kaart) een grote vlucht gaat nemen. Alle informatie kan op een kaart geplot worden. Dit kan ook geautomatiseerd op basis van postcodes en plaatsnamen, etc. Met de tegenwoordige alom aanwezige xml en rss feeds zijn het plaatsen van content (any kind, bijv marktplaats), op de kaart geen grote kunst meer. Een zogenaamde geo-tag geeft aan waar op de kaart een content item geplaatst wordt. Dit kan dynamisch en geanimeerd.  De ontwikkelingen met GPS en mobiel & internet zullen in de komende jaren zorgen voor meer innovatieve locatie gebonden informatie diensten en services.

walweb

Net als PICSFROMSPACE, LOOKUP YOUR PLACE BY ADDRESS als sinds 12 september doet. Satellietfoto's op straatnivo opzoeken per adres of postcode! Zie http://www.walweb.nl/picsfromspace

Hedwig Wassing

Gelukkig zie ik steeds meer pratische toepassingen, vooral ook in de reiswereld. Bijvoorbeeld: op http://www.eurorelais.nl worden alle vakantiehuizen, villas, landhuizen, kastelen etc. op een zodanige manier getoond,dat het uitzoeken een stuk leuker en gemakkelijker is.De kwaliteit van het beschikbare sateliet/luchtfotografie-beeldmateriaal mag nog aanzienlijk verbeteren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond