Deel dit artikel
-

Google koppelt AdWords aan fysieke winkelaankopen

Google experimenteert in Amerika met nieuwe databronnen die de prestaties van AdWords direct koppelen aan de verkopen in fysieke winkels.

Een concreet marktrijpe dienst is dit systeem nog niet, maar er wordt wel aan gesleuteld om de retailer te bedienen. Dat is ook niet vreemd, gezien het feit dat de retailsector over de grootste mediabudgetten beschikt in de Verenigde Staten.

The Wall Street Journal omschrijft een systeem waarnaa wordt verwezen met ‘In-Store Attribution Transaction Reporting’.

Naast AdWords is hiervoor nog een extra component nodig: data uit de fysieke wereld die inzicht geven op de transacties in fysieke winkels. In de technische proeven die nu lopen wordt samengewerkt met dataleveranciers Acxiom LiveRamp, Epsilon van Alliance Data Systems en Datalogix.

Met slimme berekeningen probeert Google een AdWords-klik te koppelen aan een aankoop in een winkel in de dagen en weken na die klik. Een één op één-relatie tussen de reclameklik en winkelaankoop is niet direct te leggen, tenzij er met bijvoorbeeld kortingsbonnen wordt gewerkt die een persoon aan een aankoop laat koppelen.

Foto: Style Raw (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Hendrik

Op dit moment wordt er bij een AdWords campagne vaak alleen gestuurd op de online resultaten. Het is dan ook vaak lastig om offline meetbaar te maken. Met deze technieken is dit een interessante aanvulling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond