Deel dit artikel
-

Google kosten per klik omlaag

De kosten per klik voor reisreclame met Google Adwords en Adsense zijn in het laatste halfjaar van 2007 met zo’n 25 procent gedaald ten opzichte van het hoogtepunt in het tweede kwartaal 2007. Dat komt mede door seizoensinvloeden.

Dat blijkt uit de Searchindex die marketingbureau Traffic4u vrijdag lanceert. Het bureau beperkt de openbaarmaking van de analyse van de kosten per klik van reclame met Google tot de categorie ‘Travel’.

De gemiddelde kosten per klik voor een reisadvertentie in Google zijn over het gehele tweede halfjaar van 2007 met 18 procent gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar 2007.

Ten opzichte van het tweede halfjaar van 2006 gaven de laatste zes maanden van 2007 echter een stijging te zien van de kosten per klik voor adverteerders: met 18 procent.

De index kwam in het laatste kwartaal van 2007 op 90 uit. Dat was echter maar een paar procent beter dan de index van 87 voor de laatste drie maanden van 2006.

Toegenomen concurrentie

De stijgingen zijn grotendeels te verklaren uit de toegenomen concurrentie op zoektermen. Veel budget in de Travel branche gaat naar het eerste halfjaar, waardoor de kosten per klik in die periode relatief hoog zijn.

Een tweede verklaring voor de stijging is meer reclame voor verre reizen. Die zijn duurder dus maken ook een hogere prijs per klik mogelijk. Een derde verklaring is meer sneeuw begin 2007 waardoor de wintersportreclame iets aantrok.

De dalingen van de kosten per klik in de laatste kwartalen van 2007 ten opzichte van de eerste kwartalen zijn volgens Traffic4u te wijten aan seizoensinvloeden. Maar dat verklaart niet alles: want eind 2006 is een stijgende lijn waarneembaar en eind 2007 een dalende lijn. De verklaring die Traffic4u hiervoor geeft is het aantrekken van de vakantiemarkt in 2006 na een slechte zomer. Dat effect bleef eind 2007 uit.

Alles bij elkaar laten de cijfers stijgende budgetten zien, maar als gevolg van de daling eind 2007 is deze vaststelling van Traffic4u niet eenduidig te ondersteunen. Het bedrijf, dat geld verdient met campagnes voor zoekmarketing, zegt dat reisorganisaties meer en meer Google cs. zien als direct verkoopkanaal. Steeds meer vindt sturing op rendement plaats.

Google stemt in

Is de dalende tendens van eind 2007 wellicht ook van toepassing op andere branches. "We hebben geen data van andere branches en doen daarover ook geen uitspraken. We kiezen voor Travel omdat we daarin marktleider zijn met meer dan 250 campagnes. Op grond daarvan kunnen we valide uitspraken doen", zegt Andrei Westerink.

De manager Search Advertising van Traffic4u in Groningen zegt dat de index in de loop van 2008 wel toegepast zal worden voor andere branches. Dat blijft dan beperkt tot Google. "De marktaandelen van Yahoo en van Live van Microsoft zijn nog te gering om daar goede statistiek op te enten. Je spreekt nog steeds over een verhouding van tien op één.

Wat vindt Google van de publicatie? Westerink: "Het zijn onze interne data die we gebruiken. We hebben geen toestemming van Google nodig en ik kan me niet voorstellen dat daar problemen over komen."

Google zegt positief te staan ten opzichte van de marktanalyse. Ze vindt de openbaarmaking een goede vorm van transparantie. Google maakt uit de eerste analyse op dat marketeers in de reisbranche meer en meer online focussen. Dat vindt ze het goede nieuws. Over de taiefontwikkeling begin 2008 wil Google geen uitspraken doen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Johannes

Gaat het hier om 250 campagnes of klanten, anders moet ik bij deze bekendmaken dat er een nieuwe marktleider is:-P Lijkt mij sowieso zinvoller om de marktleider te benoemen op basis van de omzet.

Eddy

Marktleider in Groningen zeker.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond