Google opent aanval op Facebook met Google+

google+
Pagina tools
NIEUWS - 29 juni 2011 09:11

Google+ is de nieuwe dienst van Google waar gebruikers foto’s, video’s, links en updates met elkaar kunnen delen. Het sociale experiment van Google wordt stap voor stap uitgerold.

Met Google+ lijkt Google een alternatief te willen bieden voor het populaire Facebook. Veel van dezelfde basisfunctionaliteiten, zoals het delen van content, is terug te vinden binnen Google+.

Een subtiel verschil is dat gebruikers bij Google+ makkelijk kunnen aangeven met wie ze bepaalde content willen delen. Dat ene filmpje kan gedeeld worden met vrienden, maar bijvoorbeeld niet met familie. Bij Facebook is het ook mogelijk om groepen aan te maken, waardoor sommige mensen bijvoorbeeld niet meer kunnen reageren op bijvoorbeeld een geplaatste statusupdate, maar hiervoor moet de gebruiker diep de instellingen induiken. Bij Google+ is het makkelijker om aan te geven wie wat te zien krijgt en welke content met welke vrienden- of familiegroepen gedeeld wordt. Bij Twitter is een dergelijk onderscheid niet te maken.

Google laat de gebruiker zijn vrienden verdelen in zogenoemde Circles. Zo kan er een cirkel zijn voor klasgenootjes op de middelbare school, collega’s van een bepaald bedrijf en familieleden. Iedereen in dezelfde groep wegzetten als ‘vriend’, dat behoort volgens Google tot de huidige fastfoodcultuur die momenteel heerst in de online sociale wereld. Met verschillende mensen wil een gebruiker ook verschillende content kunnen delen. En het liefst wel op een plek. Als het aan Google ligt, voortaan dus op Google+.

Ook kent Google+ een groepschat genaamd Hangout. Gebruikers kunnen een eigen chatruimte aanmaken, waarna hun vrienden het bericht krijgen dat deze vriend klaar zit om te chatten. Andere vrienden kunnen vervolgens aanschuiven.

Ook is er +Sparks, waarmee een gebruiker een conversatie over elk willekeurig onderwerp op kan starten, waarbij andere ‘fans’ zich aan kunnen sluiten. Toch is het vaak moeilijk deze onderwerpen te vinden tussen alle informatie op het web. Hiervoor heeft Google de zoekmachine Sparks in het leven geroepen. Op basis van interesses kan iemand zoeken naar een bepaald onderwerp.

Er is uiteraard ook een mobiele applicatie. Hierbij ligt de focus op gps, camera en korte tekstberichten. Google+, de mobiele app in ieder geval, voegt bijvoorbeeld de locatie van de gebruiker toe aan elke post, mocht hij dit willen. En bij het maken van foto’s kan de gebruiker aangeven standaard alle foto’s naar een apart mapje in de cloud te sturen. Dit heet Instant Upload. Het album is privé, maar maakt het vervolgens wel weer makkelijker om deze content te delen, ook vanaf andere mobiele apparaten. Huddle is een functie waarmee een groep vrienden tekstberichten aan elkaar kan sturen, om zo beter met elkaar te kunnen afstemmen, bijvoorbeeld voor het maken van een groepsafspraak. De applicatie is beschikbaar voor Android. Een versie voor de iPhone komt ‘snel’.

Nog niet iedereen kan gebruik maken van Google+, het is, net als bij andere diensten van Google ooit het geval was, in eerste instantie alleen toegankelijk op uitnodiging. Het is de vraag of Google+ de verwachtingen waar kan maken. Het eerder veel gehypte Google Buzz stierf een vroege dood.

Reacties op "Google opent aanval op Facebook met Google+"

Er zijn tot nu toe 3 reacties geplaatst. Reageer ook!

Ter aanvulling: Google heeft deze functionaliteit als experiment voor iedereen beschikbaar gesteld:

http://www.google.com/experimental/index.html

Dank Sew!

Ter info. In deze link een lange presentatie (+200p) van een jaar geleden van de google werknemer Paul Adams over de toekomst van sociale netwerken.

Het bevat o.a. in het 1e gedeelte een mooi voorbeeld van het Vrienden Circles concept waar bij je alle vrienden niet meer op een hoop gooit zoals in Facebook, en dus niet meer alles met iedereen hoeft te delen (alles delen is enkel in ‘t voordeel van Facebook en niet hun klanten).

Koppeling:
http://www.slideshare.net/padday/the-real-life-social-network-v2

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers