Google stapt in domotica, koopt Nest voor 3,2 miljard

Met een klap stapt Google in domotica, huisautomatisering. Het betaalt het dubbele van wat het ooit voor YouTube betaalde om productontwerper Nest te kopen. Het bedrijf verkoopt momenteel een intelligente thermostaat en rookdetector, maar de designexpertise is toepasbaar op talloze andere huiselektronica.

Iets meer dan drie miljard dollar in contanten legt Google op tafel voor Nest, zo maakte de technologiegigant gisterenavond bekend. Beleggers weten nog niet goed wat ze met het nieuws moeten, want de koers van het aandeel Google ligt in de handel nabeurs maar een fractie hoger dan de slotkoers.

Het bedrijf Nest blijft onder eigen naam met dezelfde leiding als vandaag actief. Het verschil is dat het onder de vleugels van Google een groot marketing- en distributieapparaat kan optuigen. Dat is ook de intentie, zo blijkt uit de woorden van Larry Page. In een kort commentaar zegt hij dat hij meer Nestartikelen in meer huishoudens in meer landen wil brengen.

De nieuwe dochter is bekend van zijn elegante en intelligente thermostaat. En sinds kort ook van een even stijlvolle rookmelder. Nests doel is ‘om belangrijke maar emotieloze producten in huishoudens opnieuw uit te vinden’.

Googles interesse ligt niet puur bij de producten, maar misschien wel meer dan bij het team dat deze apparaten ontwierp. Een van de oprichters, Tony Fadell, komt uit de stal van Apple. Hij ademt de focus op design, functionaliteit en gebruiksgemak bij het ontwerpen van nieuwe product-dienstcombinaties. Fadell wordt ook wel de peetvader van de iPod genoemd.

Er valt iets voor te zeggen dat Google design-DNA van Apple heeft gekocht voor de huishoudelijke apparatuur van de toekomst.

De overname is een volgend signaal van hoe Google zijn toekomst ziet. En dat is niet enkel als zoekmachine. Met Android is het nu marktleider op telefoons en tablets, met de zelfrijdende auto’s (en Uber) dwingt de onderneming de auto-industrie tot vernieuwing, en met een klein tiental overnames is het een van de belangrijkste marktpartijen op het gebied van robotica. De focus is heel breed: connected elektronica.

Google Ventures nam in augustus 2011 een belang in Nest. Via die route zat de uiteindelijke koper al bijna drie jaar dicht op het vuur.

Een recente presentatie van Tony Fadell over zijn bedrijf en visie:

Deel dit item

Gerelateerde items

Gepubliceerd in

Een mooie toevoeging als je het mij vraagt. Maar ik ben benieuwd wat ze ermee zullen doen.

Vooral een mooie manier voor Google om nog meer profiling te doen. Straks weet Google of je thuis bent, waar je in huis bent (via de rookmelders) en wat je leefgedrag is.
Dit gekoppeld aan je telefoon, je zoekgedrag, je communicatiegedrag en je hele leven is mooi in kaart gebracht.

Kortom, Nest is de ultieme manier om profling te doen in het priveleven van de burger. Zeker 3mld waard!

eng…

Reactie plaatsen