Deel dit artikel
-

Google test reclame met Google+

Google opent de luiken voor reclame met Google+. Het werkt ongeveer als social ads op Facebook, maar dan net weer anders.

Het bedrijf houdt zich bij de belofte dat er geen reclame zal verschijnen op Google+, maar geeft daar wel een creatieve draai aan. Adverteerders kunnen namelijk zogeheten +Post-reclame gaan maken.

+Posts zijn in feite gewone berichten die een bedrijf op zijn profielpagina plaatst. Vanuit AdWords krijgt de onderneming de mogelijkheid om zo’n bericht door te plaatsen naar Googles display network. Tegen betaling. Althans, wanneer de gebruiker langer dan twee seconden met zijn muis over de reclame-uiting op een website zweeft. Pas dan wordt het ‘banner’ uitvergroot naar zijn volle vorm: een gewone G+-posting.

De G+-berichten zijn interactiever dan gewone banners in het feit dat consumenten direct kunnen reageren op het berichten of reacties van anderen. Bedrijven kunnen in hun bericht bijvoorbeeld ook een Hangout adverteren, een videobelletje.

Google demonstreert de nieuwe reclameoptie met een video:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Vanwege de opname in het displaynetwerk komen de Google+-berichten ook in het domein van de retargeting terecht. Adverteerders kunnen gebruikers als het ware gaan ‘volgen’ om hen op uitgekiende momenten nog een keer de social reclame voor te leggen.

Foto: USIrelandAlliance (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

WebshopAdvies.nl

Mooie manier van adverteren. Echter jammer dat niemand Google+ gebruikt in Nederland.

Bas van der Veeken

Vind het wel een grappige vorm van reclame.

Google heeft nooit echt ‘beloofd’ dat er op Google+ geen reclame komt. Wat ze wel hebben gezegd is dat reclame tijdens ‘sociaal’ proberen te zijn met familie / vrienden niet het juiste moment voor reclame is. Natuurlijk proberen ze dat ook niet snel te doen om geen gebruikers weg te jagen.

Brendan

Geen gebruikers in Nederland? Volgens Comscore rond de 3 miljoen uniek per maand. En met een maandelijkse groei waarmee over 4 maanden G+ de nummer 2 is in dat aantal. Wat wereldwijd al het geval is in ieder geval op desktop. Heel interessant dus voor grote merken.

Bas van der Veeken

@Brendan:
Absoluut. Het krijgt steeds meer (actieve) gebruikers. Zie in m’n omgeving dat het nog een stuk meer moet worden. Wat uiteindelijk ook wel gaat lukken 🙂

Jaap

Google+ zal m.i. (relatief)( langzaam maar gestaag groeien naarmate meer mensen zakelijker willen ‘connecten’ dan via Facebook en minder zakelijk dan via LinkedIn – wat toch een ander soort social platform blijft. En als je eenmaal met Google+ hebt gewerkt zie je hoe goed het in elkaar steekt en hoe mooi de site en de apps werken. En deze ads lijken er mooi in te passen – mooier dan de ads in Facebook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond