Deel dit artikel
-

‘Google trekt maaltijdbezorgers voor’

Maaltijdbezorger Bestel-thuis.nl is een actie gestart tegen een nieuwe functie in Google-My-Business resultaten die consumenten sneller laat bestellen via Thuisbezorgd.nl en Hungry.nl. Volgens Google betreft het een proef waarvoor enkele partners zijn geselecteerd.

Volgens Peter Meester van Bestel-thuis.nl hebben diverse horeca-ondernemers de laatste tijd geïnvesteerd in een eigen bestelsite om van de ‘hoge commissies van bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl af te komen’. Daarom steekt het des te meer dat juist die duurdere concurrenten bij Google worden weergegeven.

Ook wordt volgens Meester op geen enkele manier de mogelijkheid geboden om hierin te participeren. “Horeca-ondernemers hebben massaal Thuisbezorgd.nl en Google.nl gemaild om dit te laten stoppen, maar er worden geen oplossingen aangereikt.”

Er is inmiddels een website opgericht waarop horeca-ondernemers zich kunnen registreren, ‘zodat we gezamenlijk klachten kunnen neerleggen bij de ACM en de Europese Commissie.’

Google benadrukt dat het om een proef gaat. Daarvoor zijn initiële partners geselecteerd, gebaseerd op verschillende factoren zoals aantal gebruikers en klanttevredenheid. Later zal worden besloten of het programma wordt uitgebreid.

Managing director Sander Bracker van Hungry.nl laat weten dat er nooit contracten zijn gesloten met Google. Er is zelfs geen contact over geweest. “De reden dat wij en Thuisbezorgd.nl er staan is omdat we de grootste in Nederland zijn. Wij werken met ruim 3500 en Thuisbezorgd.nl met ruim 6000 restaurants. Je moet je realiseren dat veruit het merendeel van de genoemde restaurants geen website heeft en degene die dat wel hebben, bieden niet de mogelijk om direct te bestellen.”

screenshot_20161125-034811

Deel dit bericht

4 Reacties

Jeroen

Binnen de Google mijn bedrijf vermelding zou je als ondernemer inderdaad zelf moeten kunnen bepalen welke link je wilt weergeven. Als je via je eigen website geen bestelmogelijkheid hebt, dan kies je voor een bestelplatform. Heb je dat wel, en werkt het ook goed (wat nog wel eens niet het geval is), dan kies je je eigen website.

Dat bestelplatformen beter gevonden worden door SEO en SEA is meer een logisch gevolg van het gedrag van consumenten op deze platformen. Een strijd die je als kleine lokale ondernemer ook niet snel gaat winnen.

Neemt niet weg dat als je zelf een vermelding verdient binnen de zoekresultaten, Google geen links van andere partijen kan plaatsen zonder toestemming.

Arie vd Giesen

>Je moet je realiseren dat veruit het merendeel van de genoemde restaurants geen website heeft

we leven nu in 2016, dan lijkt het mij sterk dat een restaurant geen website heeft.
Waar ik woon (kleine plaats in Zuid-Holland) heeft 100% van de restaurants een eigen website.

Dat je niet overal online kan bestellen klopt.

Jan

Er is een groot verschil tussen een eigen website te hebben die men deftig onderhoud met meer dan enkel je adresgegevens.
Of een Facebook pagina te hebben waar ge eigenlijk nog minder alles kunt controleren.

Leen

Deze discussie gaat hier ook over. Er hangen oplossingen in de lucht.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1736283/last

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond