Deel dit artikel
-

Google verliest gezag, verticals winnen terrein

Het marktaandeel van Google blijft onbetwist rond de negentig procent liggen. Toch ondervindt de zoeker concurrentie. Die komt uit de hoek van kleine en grotere specialistische zoeksites.

Hoe ouder de gebruiker, hoe vaker men teruggrijpt naar de generieke zoekmachine. Vooral jongeren en hoger opgeleiden maken intensief gebruik van verticale zoekmachines als Facebook en LinkedIn. Er is een duidelijk onderscheid tussen het doel en de leeftijd van de zoeker en zijn digitale hulpmiddel.

Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat onlinemarketingbureau iProspect vanmiddag presenteert. De Nationale Search Engine Monitor (NSEM) is een jaarlijks terugkerend onderzoek met onderzoeksbureau RMI.

Het klinkt logisch om YouTube te gebruiken om (muziek)video’s te zoeken. Maar voor vijftigplussers is dat geen 1-2-3’tje. Twintig tot dertig procent van hen grijpt toch naar Google om een videoclip te vinden.

Datzelfde beeld is te zien bij ‘mensen die mensen zoeken’ in een niet-zakelijke omgeving. De leeftijdsgroep tot 35 jaar grijpt in zestig procent van de gevallen automatisch naar Facebook. Oudere surfers daarentegen blijven bij hun vertrouwde algemene zoekmachine hangen. Als die zijn werk goed doet, vinden ze het antwoord toch ook wel.

Het opleidingsniveau bepaalt in particuliere setting niet welke zoekmachine men liever gebruikt om een ander te vinden.

Zakelijke zoekopdrachten naar personen pakken weer heel anders uit. Het onderzoek laat zien dat lageropgeleiden eerder naar Facebook grijpen om iemand te vorsen en hogeropgeleiden vinden LinkedIn handiger.

Foto: Alberto Veiga (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

M. Roelofs

Deze zelfde trend is te zien bij adserving platforms.

noot:
SSP’s zijn uitgesloten en query gaat max 2 calls diep.
Spider draait op plus minus 1100 sites uit vinex/stir data.

M. Roelofs

vreemd. Image include is niet zichtbaar. enfin hier nog eens

http://dev.mm1x.nl/trends_2010_2012.gif

Ron Simon

Voor jongeren is YouTube de belangrijkste zoekmachine.

Kjell Jetten

@M. Roelofs wat is de relatie tussen het gebruik van zoekmachines en adserving platforms? en welke trend is vergelijkbaar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond