Deel dit artikel
-

Google zet slechte webshops lager in zoekresultaten

Google implementeert later dit jaar een nieuw algoritme waardoor slechte webwinkels omlaag worden geduwd in de zoekresultaten. Zelfs de betere SEO-specialist moet werkloos toekijken hoe die daling zich zal voltrekken.

Tijdens een presentatie op het interactieve festivaldeel van SXSW in Amerika vertelde Googles spambestrijder Matt Cutts over de komende vernieuwing. Veel details wilde hij nog niet kwijt, maar wel dat de webwinkels die slechte ervaringen bieden zullen dalen in de zoekresultaten.

Wanneer het nieuwe algoritme wordt geïmplementeerd is niet precies duidelijk, maar Cutts (foto) gaf wel aan dat het dit jaar zou gebeuren. De speculatie is dat dat in de tweede helft van 2013 zal zijn.

Opvallend is, dat Google in dit geval specifiek inzoomt op het e-commercedeel van de zoekresultaten. De verklaring ligt vermoedelijk in het feit dat het bedrijf zich steeds steviger wil nestelen in dit online segment. Onlangs legde Google nog 125 miljoen dollar op tafel om Channel Intelligence te kopen, een informatieleverancier voor winkels die hun online omzet willen vergroten. Daarnaast is Google Shopping na bijna een decennium uit de Beta-fase gekomen en wordt er nagedacht over lokale bezorgdiensten.

Hoe Cutts’ team de slechte webwinkels zal identificeren, verklapte hij niet. Het ligt echter voor de hand, dat er wordt gezocht naar nep recensies, gedeelde ervaringen op Google+ en andere social media en de cijfers uit productvergelijker Google Shopping. Hieruit komt naar voren dat SEO niet meer de enige techniek is waarmee webshops zich op het web kunnen profileren.

Foto: Jolie O’Dell (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

de Koning

Resultaat voor Google zal zijn dat de ‘slechte’ webshops alleen via Adwords nog optimaal gevonden zullen worden. Wat uiteraard voor hun inkomsten beter zal zijn.
Als Google echt de kwaliteit zal willen verhogen van de webshops zouden ze dan ook dit systeem door moeten voeren in de Adwords. ‘Slechte’ webshops zullen dan meer moeten gaan betalen per klik. Dan dwingen ze pas tot kwaliteit.

Martijn

@de Koning, dat doen ze al deels, daar bounce rates mee te nemen in de quality score.

Overigens zijn ook in Adwords de “goede webshops” de partijen die de Adwords veiling winnen en domineren, omdat de “slechte” webshops de ROI niet rond krijgen.

Mulder

Nieuwe technieken (zoals schema.org) maken het mogelijk om meer informatie te geven over de producten op een website. Met het toevoegen van zgn. metadata (gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven) kunnen bijv. product recensies, de prijs en de voorraad in de zoekresultaten worden opgenomen. Google gebruikt deze informatie – en dan vermoedelijk vooral de beoordelingen van klanten – om de webwinkel te beoordelen.

Paul Haarman

Vraag blijft wat “slecht” is en wat “goed”. Google kan daar natuurlijk wel een aantal richtlijnen in geven. Ikzelf denk dat bijv. gekopieerde productafbeeldingen, duplicate content (wat enorm veel voorkomt bij webshops) en een veel te summiere informatievoorziening daar onderdeel van uit maken. Op zich kijkt Google daar nu ook al naar. Maar het kan geen kwaad als men op basis van objectieve parameters daar dieper op ingaat. Wel hoop ik dat men negatieve recensies en reviews niet te hoog gaat inschalen anders opent dat de weg tot webshop-bashing en kunnen webshops bepaalde concurrenten in een kwaad daglicht stellen.

Martin Neuteboom

@Erwin “Hieruit komt naar voren dat SEO niet meer de enige techniek is waarmee webshops zich op het web kunnen profileren.” Naar mijn mening ben je sowieso niet helemaal goed bezig als SEO de enige techniek is die je gebruikt om je op het web te profileren. Zoekmachine marketing omvat meer dan SEO alleen en je merkt dat je er niet aan ontkomt om een juiste mix te vinden tussen SEO, SEA, SM én offline. Linksom of rechtsom heeft het één, direct en/of indirect, invloed op het ander. Maar ik ben wel reuze benieuwd naar de ontwikkeling rondom webshops/ecommerce op Google…

Robert van Heerde

Heel begrijpelijk van Google. Er wordt vreselijk veel gefaked op het gebied van recensies. Er zijn zelfs bedrijven die zich specialiseren in iets als recensiemarketing. Dat is niets anders dan het internet vervuilen met fake recensies. Gebeurde vooral in de reisbranche maar ik kan mij voorstellen dat dit ook bij webshops gebeurt.

@Martin: Precies wat ik ook dacht bij het lezen van de laatste zin. Het lijkt ook alsof veel bedrijven SEO (of SEA) zien als hét middel om hun bedrijf draaiende te houden. Wat ze echter vergeten is dat het enkel een onderdeel is van de totale marketing-/bedrijfsvoering. (Wel een zeer belangrijk onderdeel natuurlijk).

Want wat als je gewoon een idioot product verkoopt? Of als je je logistiek niet op orde hebt en daardoor bestellingen niet levert? Dan kun je wel mooi bovenaan staan, geen hond die (meer) iets bij je koopt.

Ik ben wel erg benieuwd hoe Google precies die fake recensies gaat opsporen en hoeveel we daadwerkelijk gaan merken van deze update…

Lenie

Het is goed als eerlijke webshops beter gevonden worden op Google. Maar waarom heb ik toch het gevoel dat commerciële belangen bij Google prioriteit hebben?

Voor de webshop ondernemer is er nog een uitdaging wanneer zij unieke producten verkoopt. Voor elk product is een unieke omschrijving nodig, waarvoor je hoger gekwalificeerd personeel nodig die echt alle ins en outs van het product kent. Daar zijn ook kosten aan verbonden.

Zelf ben ik als docent een eigen webshop begonnen. Alle data is uniek en elke klant van ParelPassie.nl is 100% tevreden. Maar hoe is dat voor Google te meten wanneer je als webshop unieke artikelen verkoopt. Aangezien product beoordeling weinig nut heeft omdat het product na verkoop niet meer wordt aangeboden.

Google doet er alles aan om zelf zo veel mogelijk te verdienen aan de webshops, Adwords is nu een goudmijn voor hen. Voor de eerlijke ondernemer hoop ik dat het positief uitvalt voor hen.

Simple Seo

Logische ontwikkeling. Velen seo´ers proberen hoger in de zoekresultaten te komen door te doen alsof ze een webshop hebben aangezien webshops tot nog toe voorkeur hadden van Google boven bv een normale blog.

Jan

Heeft iemand er wel eens aan gedacht dat Google alleen maar de cijfers in Google Analytics hoeft te gebruiken? Denk eens aan bounce-rate ed.

Rene

Hoe kun je een bouncerate nu gebruiken om een website te beoordelen? Als ik als bezoeker genoeg hebt aan 1 pagina en niet verder hoeft te klikken ben ik blij dat ik meteen heb gevonden wat ik zoek en dan vind ik het een erg goede site. Als je een site hebt met 1 pagina welke jou alles over jou onderwerp uitlegt vind ik beter dan dat ze de info op de helft kappen en ik weer ergens op moet klikken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond