Gratis internationaal bellen via website

Rits tele.com is begonnen met het aanbieden van internettelefonie. Via de website kan gratis gebeld worden naar vaste telefoons in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. De gesprekskosten worden betaald door adverteerders. Eventuele inbeltikken voor de toegang tot het Internet moeten wél zelf betaald worden.

Bellers schrijven zich in op de website van Rits tele.com en downloaden vervolgens de vereiste software. Hierna kunnen zij gaan bellen via het Internet. Tijdens de gesprekken verschijnt iedere 20 seconden een banner van de verschillende adverteerders, afgestemd op de door de gebruiker ingevulde interessegebieden. Na het gesprek komen alle banners, als aanbieders van het gratis gesprek, nogmaals in beeld in een uitklapscherm.

Algemeen directeur Ytsen Kooistra van Rits tele.com zegt dat de kwaliteit van het gesprek mede bepaald wordt door de kwaliteit van de internetverbinding: 'Hoe beter de internetverbinding, hoe beter de kwaliteit van het telefoongesprek, maar de kwaliteit van een mobiele telefoon werd tijdens de testperiode door de 150 proefpersonen in alle gevallen gehaald'.

Voorlopig is de dienst bedoeld voor Nederlandse consumenten, die naar vaste telefoons in de beschikbare landen bellen. Er kan maximaal vijf minuten achtereenvolgens gebeld worden. Dan wordt de verbinding na een waarschuwing verbroken, waarna, indien gewenst, hetzelfde nummer weer gebeld kan worden. Kooistra zegt dat met deze restrictie nog geëxperimenteerd moet worden. 'Als we de restrictie er nu niet op zouden zetten, dan kunnen we dat in de toekomst ook niet. Nu kunnen we het nog eventueel omdraaien, door de restrictie te verruimen of eraf te halen.'

Rits tele.com hoopt binnen een jaar 100.000 klanten te hebben, maar dit is een hele voorzichtige schatting, aldus Kooistra. 'In Amerika bestaat het concept al langer en het is daar uitermate succesvol. Wij gaan ervan uit, dat de gemiddelde beller 10 keer per maand van onze dienst gebruik zal maken bij een gemiddelde gespreksduur van 5 minuten, maar ook dit moet nog blijken uit de proefperiode.' Het is de bedoeling dat het bedrijf geld gaat verdienen aan de adverteerders. Staan deze al in de rij? Kooistra: 'Veel adverteerders zijn geïnteresseerd in het businessconcept, maar wachten liever de ontwikkelingen in de komende maanden af. We hebben ook al bedrijven die interesse hebben in een partnership.'

De proefperiode duurt nog drie maanden. Dan volgt eventueel een tweede financieringsronde. Kooistra: 'We hebben een budget om deze drie maanden door te komen zonder veel inkomsten.' Dan zal moeten blijken of het concept interessant genoeg is voor investeerders en adverteerders. Een grote investering is bijvoorbeeld nodig voor het verwerven van gateways. De apparatuur waar Rits tele.com nu mee werkt is eigendom van het bedrijf.

Volgens Kooistra worden mogelijkheden voor business-to-business op dit moment onderzocht en getest. Hij zegt een heilig vertrouwen te hebben in voice-over-IP. Voor de b-to-b markt moet de kwaliteit dan echter permanent gelijk zijn aan de kwaliteit die KPN levert. 'Bellen via het Internet zal een serieus alternatief worden voor het bellen via de telefoonlijn,' aldus Kooistra. 'De bottleneck is de gesprekskwaliteit.' Een mogelijke b-to-b toepassing zou het huren van een telefooncentrale via het Internet kunnen zijn.

Adverteerders kunnen via het shop-in-shop concept producten verkopen via de site. Wanneer een banner aangeklikt wordt, zal de beller in de betreffende winkel terechtkomen. Rits tele.com handelt de eventuele aankopen af, en heeft de distributie uitbesteed aan PTT Post. Kooistra: 'Daarnaast is de site voor adverteerders interessant, omdat wij het publiek goed kunnen targeten. We kunnen ze niet alleen op interessegebieden selecteren, maar zelfs op telefoonnummers die ze bellen. Belt iemand bijvoorbeeld naar Londen, dan kunnen we een advertentie plaatsen voor vliegtickets daar naartoe.'

54 Reacties

Ik vind het een zeer aantrekkelijk idee met veel acceptabele mogelijkheden. Als de adverteerder bereid is, mijn gesprekskosten te betalen, dan geldt de uitspraak "Dat men een gegeven paard niet in de bek moet kijken". De technische realisatie staat mij nog niet geheel duidelijk voor ogen.

klinkt goed maar wij belgen hebben weeral pech dat we er niet onmiddellijk bij zijn

beter, beterrrrrrrr! 

Vergeet de tijdslimiet! Bij de concurrentie (www.dialpad.com/ http://www.hottelephone.com/ http://www.e001.com) is onbeperkt bellen nu al mogelijk dus waarom bij rits met een limiet?

Lijkt op het eerste gezicht heel aardig. Dus direct inloggen en installeren! Meteen uitproberen. Werkt het dus niet met een kabel verbinding (tenminste niet met sonera in Rotterdam!), Als ik met mijn gewone modem ga inbellen moet ik dus alsnog voor de telefoontikken gaan betalen. Wat heb je er dan aan! In ieder geval is het aardig, maar op deze manier pak ik net zo goed gewoon de ouderwetse telefoon.

Mij lijkt het een geweldig goed idee, want wij hebben familie in Duitsland en het is natuurlijk altijd leuk als een gesprek je niets kost. Maar eerst even overleggen met mijn partner.Succes!

Ik vind het ook jammer dat voor Belgen deze service niet beschikbaar is. Er is echter reeds een bedrijf dat zo'n service doet voor iedereen op de hele wereld. De kwaliteit van het netwerk is niet heel goed en er zit altijd een beetje achterstand op de gesprekken. Het duurt ook een hele tijd vooraleer je verbonden wordt maar je kan onbeperkt bellen. http://www.hottelephone.com. Ik denk dat de technologie en het principe hetzelfde zijn als dat van ritstele.com.

Sterk concept, mits er ook rekening wordt gehouden met de behoeften van de bellers. Voor wat hoort wat. Belangrijk voor bellers is denk ik: 1) Invloed op anonimiteit2) Snelheid (gelijk of beter als bij gewoon bellen)3) Bereikbaarheid4) Belkosten (maar die lijken me laag)en controlemogelijkheid5) Kwaliteit van de verbinding6) Integreerbaarheid met andere toepassingen (adressenboek e.d.)7) Toegevoegde waarde van internetten (teleconferencing etc…)

in je artikel staat: In Amerika bestaat het concept al langer en het is daar uitermate succesvol. Wat voorbeelden waren mooi geweest als vergelijkings materiaal. Bezoek http://www.myfreeld.com eens? Bijna hetzelfde, maar daar gebruiken ze netmeeting op de achtergrond i.p.v. vocaltech. have fun.  

tsja en het werkt dus ook niet op een mac, fijn dat die ook weer eens genegeerd worden :-( th

gelukkig, eindelijk gratis telefoneren en het werkt. Uitermate slim opgezet en hopelijk gaan ze er mee door!!!! Veel succes ewenst aan Rits Tele.com. willem van spanjedirecteur DelftTech bv

werk redelijk ook naar het buitenland

Lekker goedkoop als het werkt vanaf de internetkabelaansluiting. Echter bij bellen via lokaal inbellen wordt het al minder: overdag kost lokaal bellen 5,6 centen per minuut. Bellen via de goedkoopste carrier-selectbedrijf kost 7 cent per minuut naar Ver. Koninkrijk en de VS en naar Belgie en Duitsland is het 9 cent per minuut. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen op je PC en kan je net zo lang bellen als je wilt. Zie http://telefoontarieven.nu

ten aanzien van het bellen in Rotterdam via de kabel: een collega van mij is het wel gelukt via Bart

ik heb het ondertussen een aantal malen uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat de kwaliteit me niet tegenvalt, of ik nu binnen of buiten het land bel….doorgaan met zoiets zou ik zeggen

Jammer dat het niet met Netscape 4.of hoger werkt !!

WERKT OOK VIA DE KABEL,IN IEDER GEVAL IN AMSTERDAM(UPC)ER ZIJN UITERAARD MEERDERE DIENSTEN,MET ONBEPERKT BELLEN NAAR 30 LANDEN: PC-TELEFOON(HOTTELEPHONE.COM. WAAROM BEPERKING 5 MIN.?

Het werkt bij mij uitstekend. Ook een goede geluidskwaliteit. Werkt dus ook op de kabel.

klinkt aantrekkelijk, alleen je moet je wel kunnen aanmelden, de site verwijst niet door, dus je kunt er alleen naar kijken, en aanmelden ho maar, beetje jammer, hoe kun je nu te weten komen of het prettig, leuk en werkt?

Ik probeer al weken te bellen maar mij lukt het niet; de telefoon gaat wel over en de test is goed afgewerkt bij tele.com maar ik krijg geen geluid uit de hoorn. Dus ik weet het niet. u ? GroetjesRinus

Aan de dial-up users: de service zoals ritstele.com die aanbiedt is natuurlijk niet voor U bedoeld. Aan Joop: RTFM. Aan de Rotterdammers: 2 mogelijkheden: 1) Neem een *echte* verbinding, of 2) Verdiep je eens in netwerktechnologieën voordat je commentaar levert; je zal zien dat je het dan zelf op kan lossen. Het is ronduit frappant te noemen hoe Nederlanders het iedere keer weer feilloos voor elkaar krijgen op iets te, vergeef mijn woordkeuze, zeiken. Als het je niet lukt, gebruik het dan niet. Het zegt dan meer over jou dan over de aangeboden dienst. Wat ritstele.com doet is niet meer dan handelen; geld verdienen. Daar doe je aan mee, of niet. Dat Nederlanders zich nu weer zo manifesteren (lees de negatieve reacties) is werkelijkwaar beschamend.. althans, zo voel ik dat als Nederlander. Als die mensen zo druk verwijzen naar Amerikaanse sites, verwijs jezelf dan ook naar hun mentaliteit! Groet, Hidde.-

Hidde,Als jij het dan zo goed weet, mag je het wel even uitleggen. Of stuur een mailtje naar Ritstele.com (want daar weten ze het ook niet). Waarom moet je alles zo jubelend ontvangen? Je mag toch verwachten dat een dienst werkt! Dat verwachten de adverteerders toch ook! Blijkbaar is het allemaal niet zo eenvoudig. Dat jij nou zo goed wegwijs bent in de Netwerk technologie / Topografie, wil nog niet zeggen dat de rest van Nederland dit ook is. Blijkbaar ben je nogal trots op je eigen computerkennis! Gr.Marcel

Werkt via de kabel in Hengelo(ov) via home. Degene die ik bel verstaat mij goed, echter hij of zij hoort zich/haarzelf met een echo wat als uitermate irritant wordt ervaren.

Dan maar weer iets positiefs: aanmelding en installatie duidelijk, kompakt en snel. Eerste poging: direkt succes en goede geluidskwaliteit (wel lokaal gebeld naar mijn vrouw in de woonkamer op haar nummer)!Eerste (voorlopige) conclusie: perfekt ! Wat betreft die banners: zal mij eerlijk gezegd worst wezen! Je krijgt ze OVERAL en dan krijg je er in 99 van 100 gevallen helemaal NIKS voor terug…… Ik zie ze niet eens meer (jammer hè, adverteerders..). Overigens voor de techneuten: ik heb een home/essent-kabelverbinding, Internet-Explorer 5,1, PIII 500, 128 MB. Ik ga het zeker gebruiken ! Al was het maar voor de fun….. Cor. 

Hallo !!! Al surfend Ritstele.com tegengekomen. Hartstikke mooi, gratis bellen! Ingeschreven, de boel geinstalleerd en het werkt, op de geluidskwaliteit na, perfect. Ik heb zelfs al een handset besteld. Totdat… ik hier pas lees dat het een experiment is dat nog 3 maanden duurt. Wie garandeert mij dat ik na het bestellen en betalen van accessoires er nog gebruik van kan maken? Zou het niet handig zijn om op de home-page duidelijk te vermelden dat het om een experiment gaat? 

Als er meer dan 100.000 leden zijn dan moeten jullie toch overdreven veel geld betalen, hoe denken jullie ooit dit vol te houden?

Kan iedereen adviseren mee te doen,eindelijk gratis bellen, naast abb chello wat ik toch gebruik mvg j vd vorst

Aangezien je banners te zien krijgt, zullen ze wel meer geld verdienen dan het telefoontje eigenlijk kost. Waarom kun je anders naar die bepaalde 12 (of hoeveel zijn het er?) landen bellen? Omdat ze en deal hebben met een of ander telecombedrijf. Dus: meer aanmeldingen = meer inkomsten. Allard BuijzeWeb Engineer RitsTele.com

Er wordt in de voorwaarden gesproken over het aangaan van een abonnement voor minimaal 1 jaar. Krijg je dan toch zeker de rekening gepresenteerd op een gegeven ogenblik. Toch wat huiverig voor zoiets.

Ik heb zo'n beetje alle gratis bellen sites uitgeprobeerd. Het is te merken dat Rits tele geheel op Nederland is gericht. Via Hottelephone bijvoorbeeld zit er een te lange tijd tussen met praten en horen… best lastig. Rits tele heeft daar minder last van (heeft het wel, maar niet zo erg). Dus: keep on going! Arjan

Voor bedrijven lijken mij hiermee enorme kansen te ontstaan. De best redelijke kwaliteit staat je als bedrijf toe klanten te bedienen via de website. Voor alle specifieke informatie die je niet kwijt kunt op de website zou je je klanten tegen lokale gesprekskosten contact kunnen laten opnemen met je help- of servicedesk. Ik ben het er niet mee eens dat de investeringskosten zo hoog zijn. Ik zag al een gateway staan voor 8000 gulden op http://www.siteways.nl

Goed iniatief dit gratis bellen. Werkt goed. Alleen jammer dat het beperkt blijft tot een aantal landen. Zelf zou ik graag met Zuid-Amerika willen bellen maar dit heb ik nog bij geen een aanbieder kunnen vinden. Gaat er binnenkort een uitbreiding van landen plaatsvinden, bv wereldwijd. Of weet iemand of dit al wordt aangeboden?

Allemaal leuk en aardig naar veel landen voor niks bellen, maar wanneer kan ik dan voor niks bellen naar mijn geboorteland de Filipijnen? Of is dat al mogelijk via deze site? Als het wel mogelijk is krijgt u een LINK op mijn webpagina: de beste aandelenadviezen voor de nederlandse beurs. Laat u dat nog even weten op mijn e-mail adres of ik gratis kan bellen naar de Filipijnen en Macau ! groetjes en veel succesStephanie Banatlao

Geweldig en gemakkelijk. Ik hoop dat het gratis blijft en dat de tijd onbegrensd wordt. Verder hoop ik dat je straks over de hele wereld naartoe kan bellen en wel gratis te verstaan. Verder wens ik Rits tele.com heel veel succes toe. Ferry

Goed initiatief. De kwaliteit van het gesprek vind vind ik echter niet al te best.Ook jammer dat je geen buitenlandse mobiele nummers kunt bellen, maar wie weet komt dat ook nog?

Vol verwachting klopt mijn hart, gaat het dan echt zo zijn dat je meer kunt dan bij MSN messenger? De site opgezocht en aangemeld alvorens het downloaden begint. De installatie gaat niet vlekkeloos. Er zit een fout in en ondanks herhaalde pogingen ben ik maar gestopt. Het product is nog niet klaar dus. Melden ze wel op de website dat ze 42500 gebruikers hebben. Vraag me af of dat allemaal mislukte pogingen zijn.

Ik vind het echt heel gaaf: gratis internationaal bellen via internet. Via Ritstele.com gaat dit prima. Het enige wat ik mis is…TURKIJE.. Dat er een bep. limiet aan verbonden is vind ik niet erg. Maar ik hoop toch dat er binnenkort ook de mogelijkheid komt om ook gratis naar Turkije te bellen. In Ned. wonen immers best veel Turken en Marokkanen. Over het algemeen is het Perfect!!

Geweldig, gratis bellen en nu met de feestdagen ongelimiteerd. Er zijn ook nog landen toegewezen. Ik vind het heel erg jammer dat ik via dit medium nog niet naar mijn geboorteland Indonesia kan bellen, maar misschien komt dat nog wel. De geluidskwaliteit blijft in mijn ervaringen binnen Nederland goed. Ook ervaringen van anderen komen bij mij als goed binnen. Komop Ritstele.com, laat iedereen gratis bellen over de hele wereld! De tijd is er rijp voor en de mogelijkheden zijn er. Toch?! F. Diephuis

Leuk initiatief, laat ik daar maar mee beginnen. Het lijkt mij echter te veel op de WAP story, een dienst voortgekomen uit technische mogelijkheden. Als een 'nieuwe' dienst aangeboden wordt met deze beperkingen, moet de prijs er wel naar zijn. In dat opzicht heeft Wil Bremers volkomen gelijk als hij verwijst naar de telefoon tarieven via carrier-selectbedrijven. Verder kan ik mij een expiriment herinneren, waar de mogelijkheid werd geboden om gratis te telefoneren, waarbij iedere zoveel seconden een reclame hoorbaar was … Een roemloze dood gestorven en dat ging dan nog wel via een gewone telefoon. Als Rits echter volgende week naar de beurs gaat met dit initiatief, doe ik niet mee. Leuk initiatief, laat ik daar maar mee eindigen.

gratis is gratis en kost niets. Dat je tegen lokaal tarief interlokaal en zelfs internationaal kan bellen is geweldig, maar niet gratis. De ene internet/ telecom provider rekent voor lokaal bellen een ander tarief dan de andere internet/telecom provider dus je moet toch goed kijken of zelfs het lokale tarief wel echt voordelig is en wel voor de gehele contractsperiode!

ik ben heel blij met deze aanbieding ik bel veel met duitsland, dan is dit een uitkomst. ik bel via de kabel in groningen en het bevalt mij heel goed.die vertraging in het gesprek vind ik geen probleem want dan laat je elkaar ook uit praaten,dus lekker door gaan, rits kost niks, die slogan vertel ik op het werk en die vind veel gevolg dus van mij mag rits wel 200.000 adverteerders hebben zolang het gratis is blijf ik bellen. kampo s.

het is gewoon kut je kunt er niet eens op maar het is wel fijn wij hebben het ook gehad maar het is niet leuk als je er nou niet opkunt dus?

Er zijn de afgelopen 1 1/2 week een paar fikse storingen geweest waardoor Ritstelecommers of niet konden bellen of welliswaar aangemeld zijn maar continu een "contacting remote" en dan disconnecting of "ready" te zien kregen zonder te kunnen bellen.Na kontakt te hebben gezocht met Ritstele.com hebben zij het euvel nu voor het grootste gedeelte opgelost.O, btw: Het bellen via Ritstele.com is ook interessant voor telefooninternetters, zelfs voor lokale gesprekken, U bespaart immers iedere keer het starttarief van 11 cent, met bellen via Ritstele.com heeft u de kosten van het starttarief maar 1 keer, U bent immers al ingelogd via uw provider….En reken maar na: 10 gesprekken met vrienden of vriendinnen op 1 avond kosten via de normale telefoon 10 keer het starttarief plus de minuutprijs volgens abonnement,met Ristele.com ben je met 10 gesprekken alleen 1 keer het starttarief plus de lokale inbelkosten naar de eigen provider kwijt….

ff een woord naar onze zuiderburen ( belgie) en de rest ( maar die kunne dit toch niet lezen) die op kabel zitten. als je met ritstele.com wilt bellen en je woont niet in nederland ga dan gewoon naar http://www.ptt-post.nl. pak bv een straat uit amsterdam en een nummer ( verzin wat) nu krijg je de bijbehorende postcode en nu kan je je daar registeren.je gaat toch niet je echte gegevens daar neerzetten. ik zet daar altijd werwer neer bij alles wat er staat (behalve adres) lukt overal ( alleen credit cards niet hehe) dan krijg je een account en kan je gewoon bellen via internet. tis heel simpel. een kwestie van gewoon ff je hersens laten werken… al mijn belgische vrienden doen dit ook dus.. wat laat je .. bel over de wereld …gratis ff een weetjerodney

Goed en mooi maar waarom eerst wel naar australie en nu niet meer?

heb me aangemeld bij ritstelecom keurig wachtwoord gekregen via de email ingevuld,en bellen maar via de kabel hier in veendam geen probleem het enigste min puntje vind ik als je iemand belt dat ze niet eerder iets horen voordat je iets gaat zeggen bij een normale lijn hoor je meestal wel iets op de achtergrond zodat je weet dat je nog verbinding hebt verder wens ik ritstelecom veel succes toe en hoop dat jullie de kinderziektes eruit krijgen groetjes

absolute aanrader!

Ik wil weten als je niet tegen betaling kan bellen naar bv. Suriname waar ik afkomstig ben, want ik ken geen andere bedrijven die dit aanbieden, als dit mogelijk is wil ik het zo snel mogelijk weten, en betalen om vervolgens ook tegen betaling (iets minder dan de kpn natuurlijk) bellen. Maar dit idee vind ik een hele goede, dus ik zou zeggen ga zo door!!!!!!!!!

Heel goed initiatief, alleen heel jammer dat het niet met een mobiele telefoon werkt, daar al mijn vrienden wel een GSM hebben maar geen vaste telefoon :-(Ook jammer dat het alleen voor Nederlanders toegankelijk is.

GRATIS bellen vanaf uw computer naar elke normale telefoon in Europa, USA, Canada, Australie en Azie kunt u op http://www.etntelephone.com/telecom/finally.htm. Op deze pagina vindt u ook hoe u GRATIS gebeld kunt worden via Internet vanaf elke computer…..

weet iemand misschien een gratis service die ook voor mac geschikt blijkt?

In juni 2001 laten ze betalen voor deze nieuwe service Ritstelecom gold) per 2 november kwakken ze eraf ondanks dat je dit voor een jaar betaald hebt. S-C-H-A-N-D-A-L-I-G.

Dit is nou het effect van een idee wat er op papier wel aardig uit zag maar in de realiteit totaal niet zou werken. GRATIS bestaat niet en zal ook zeker niet winstgevend worden. GET REAL!

Reactie plaatsen