Deel dit artikel
-

Grensoverschrijdend pakketvervoer stijgt flink

Het grensoverschrijdende pakketvervoer van en naar Nederland groeide in 2015 zelfs nog harder dan het binnenlandse pakketvervoer, voornamelijk omdat consumenten steeds vaker online bestellen. Dit blijkt uit de Marktscan Pakketten van de Autoriteit Consument & Markt.

Het grensoverschrijdende pakketvervoer steeg vorig jaar met 12,7 procent ten opzichte van 2014 tot 92 miljoen pakketten (pdf).

Ook de binnenlandse bezorging groeit explosief. In 2015 leverden de pakketvervoerders 208 miljoen pakketten binnen Nederland af, een stijging van 11,3 procent ten opzichte van 2014. Die groei is deels te danken aan de uitbreiding van de dienstverlening: webwinkels bezorgen steeds vaker in het weekend en in de avond, op dezelfde dag of via pakketautomaten.

Alle pakketvervoerders zijn van plan hun netwerk van servicepunten uit te breiden. Van de 6.300 servicepunten voor pakketten in 2015 in Nederland zijn er 2.900 van PostNL en 1.350 van DHL Parcel. De andere servicepunten zijn van DPD (750), GLS (700) en UPS/Kiala (650).

De markt voor binnenlandse pakketvervoer is volgens ACM nog altijd sterk geconcentreerd: PostNL en DHL Parcel hebben als vanouds het grootste deel van deze markt in handen. PostNL heeft een marktaandeel van 55-60 procent en DHL Parcel heeft een aandeel van 25-30 procent. Daarnaast zijn kleinere partijen als DPD en GLS actief. Een toenemende concentratie kan een indicatie zijn van een verminderde concurrentie, schrijft de toezichthouder. ACM voegt de pakkettenmarkt daarom vanaf volgend jaar toe aan de jaarlijkse monitor van de concurrentieontwikkelingen in de postmarkt.

Overigens staan de tarieven wel onder druk. Over de periode van 2012 tot en met 2015 zijn de gemiddelde opbrengsten voor binnenlands pakketvervoer met 0,30 euro per pakket gedaald naar 4,23 euro, een daling van 6,7 procent. Voor grensoverschrijdende pakketten zijn de gemiddelde opbrengsten sterker gedaald, namelijk met 20,3 procent naar 8,15 euro per pakket.

Enkele grote webwinkels hebben met hun zeer grote aantallen pakketten een sterke inkooppositie: ze betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en krijgen eerder toegang tot nieuwe dienstverlening dan kleine webwinkels.

Kleine en middelgrote verzenders hebben volgens ACM een beperkte onderhandelingsmacht. Zij betalen hogere tarieven dan de grote webwinkels en kunnen niet altijd gebruik maken van mogelijkheden zoals latere aanlevering van pakketten. De grote verschillen in tarieven en voorwaarden op de pakkettenmarkt zouden een nadelig effect kunnen hebben op de concurrentiemogelijkheden van kleine en middelgrote webwinkels ten opzichte van grote webwinkels. Vooralsnog heeft ACM geen nader onderzoek gedaan.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond