Deel dit artikel
-

Groei mobiele kopers naar 1,7 miljoen

In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73 procent ten opzichte van de tweede helft van 2011. De totale omzet van m-commerce stijgt in de tweede helft van 2012 naar 310 miljoen. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan achttienhonderd webwinkels in Nederland.

In heel 2012 is al voor 560 miljoen aan producten en diensten gekocht via smartphones en tablets. Dat is inmiddels al zes procent van alle online consumentenbestedingen, die in 2012 op 9,8 miljard euro uitkwam.

Van de 1,7 miljoen mobiele kopers kochten 1,4 miljoen producten en/of diensten via de smartphone of tablet. De overige mobiele kopers kochten alleen apps en downloads via smartphone of tablet. De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding, 34 procent kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24 procent), sportartikelen (20), persoonlijke verzorging (17) en computer hardware (16). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14 procent).

Mobiele kopers hebben in de tweede helft van 2012 in totaal 5,5 miljoen orders (producten en/of diensten) met hun smartphone of tablet geplaatst. Dat is twaalf procent van het totaal aantal bestellingen van de online markt in dezelfde periode (bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2012). Het zijn nu nog vooral kleine bestellingen. Gemiddeld besteden mobiele kopers 56 euro per order aan producten en diensten, de helft van wat consumenten per bestelling online uitgeven.

De helft van de mobiele kopers heeft de laatste mobiele bestelling (producten/diensten) met de tablet (51 procent) geplaatst. Bijna al deze kopers deden dit thuis (92 procent). Ook twee derde van de smartphone kopers bestelt thuis.

Twee derde van de mobiele kopers verwacht in de eerste helft van 2013 vaker via smartphone en tablet te bestellen dan afgelopen half jaar. Eind 2013 verwacht men dan ook een mobiele omzet van producten en diensten rond de één miljard euro, bijna tien procent van de totale online markt.

Opklikbare infographic hier.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rob van Bergen

Dit is een interessante ontwikkeling. Echter mis ik in het onderzoek een differentiering van de uitgaven en type aankoop per device. Mijn aanname zou zijn dat de Tablet de laptop aan het vervangen is en deze daarom het ‘PC gebruik’ over neemt. Dit blijkt ook uit het feit dat de verkoop van de laptop’s terug loopt en er inmiddels meer tablet’s worden verkocht.
Dat websites aangepast moet worden voor een optimaal mobiel gebruik staat buiten kijf maar of bijvoorbeeld iedere reisaanbieder er baat bij heeft een mobiele website te maken betwijfel ik. Zo zal dit voor meer branches kunnen gelden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond