Deel dit artikel
-

Groei paid search Europa zakt in

De grote groei in uitgaven aan reclame bij zoekmachines is eruit, laten nieuwe internationale cijfers van Adobe zien. De groei in paid search daalde van zeventien naar nog maar vijf procent in Europa.

Internationaal is er sprake van een groeikrimp van 75 procent wanneer de vierde kwartalen van 2014 en 2015 met elkaar worden vergeleken. Dat betekent niet dat adverteerders mínder zijn gaan uitgeven, niet amper méér dan in het voorgaande jaar. Het SEA-budget is, over de volle linie gemeten, stabiel.

Wie over ‘paid search in Europa’ spreekt, zegt Google. Concurrenten Bing en Yahoo hebben met een gezamenlijk marktaandeel van minder dan tien procent niets in de pap te brokkelen. Op Yandex na, maar dat brokkelt overwegend in Rusland.

Een belangrijke verklaring voor de groeidaling is veranderend mediagedrag van de consument. Die is in hele korte tijd afgestapt van de desktopcomputer en is naar het mobiele kanaal overgestapt. Zelfs tabletcomputers zijn mogelijk al over hun hoogtepunt heen, omdat nieuwe generaties smartphones steeds grotere schermen hebben. Mobiel browsen is, aldus Adobes Digital Advertising Report, goed voor 41 procent van alle sitebezoeken.

In korte tijd is er enorm veel mobiele inventaris bijgekomen. De vraag bij adverteerders volgt niet navenant hard: reclameprijzen op mobiel dalen. En aangezien ‘mobiele spend’ 37 procent bijdraagt aan het totaal van de SEA-uitgaven, ligt een deel van de verklaring in groeivertraging hier.

Becky Tasker, managing analyst van Adobes Digital Index: ‘De valkuil is dat de mobiele klik niet heel goed converteert zodra de consument op de geadverteerde website komt. Marketeers moeten zich ervan bewust zijn dat er een gat zit tussen traffic en conversie. Ze moeten dus goed nadenken over hoe het optimalisatieproces.’

Een groeiend deel van de mobiele reclamebestedingen ging in het vierde kwartaal naar product listing ads (PLA’s). Dat zijn alle zoekresultaten uit productenzoekmachine Google Shopping.

In tegenstelling tot Google, realiseert Facebook zijn mobiele omzet niet met zoekadvertenties, maar met native en video-advertising. In het vierde kwartaal kwam de mobiele omzet van de profielensite uit op 4,5 miljard dollar, een plus van 81 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Foto: Francisco Osorio (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond