Deel dit artikel
-

Groeiend verzet tegen reorganisatieplannen Telegraaf

De redacties van HDC Media, uitgever van regionale dagbladen, kunnen zich niet vinden in de nieuwe strategie van moederconcern Telegraaf, dat onder meer de websites van de dagbladen wil loskoppelen. Morgen beraden de redacties zich op nadere stappen.

De top van de Telegraaf Media Groep (TMG) gaf gistermiddag bij HDC Media in Alkmaar een toelichting op de concernstrategie voor de komende vijf jaar.

Begin december maakte de Telegraaf Media Groep (TMG) bekend dat het de komende jaren (2012-2016) wil inzetten in op drie pijlers: Print, Online en Radio. Daarbij zouden de regionale dagbladen (HDC Media) van de Telegraaf Media Groep en de huis-aan-huisbladen tak (Holland Combinatie) worden samengebracht in één uitgeverij. Met de hyperlokale nieuwssites Dichtbij moest intensiever worden samengewerkt, zowel op het gebied van acquisitie als redactioneel. Redacteuren van huis-aan-huis bladen zouden eerst hun bericht voor de Dichtbij sites moeten schrijven om vervolgens ze voor de gedrukte krant te bewerken.

TMG-topman Herman van Campenhout en de andere leden van de raad van bestuur zetten gistermiddag uiteen dat de websites moeten worden losgekoppeld van de HDC-dagbladen en dat er veel meer samenwerking moet komen tussen de kranten die onder de TMG-paraplu verschijnen. HDC Media zal als aparte uitgeversmaatschappij worden opgeheven.

De redacties toonden zich naar eigen zeggen ‘geschokt en ontstemd’ over de gang van zaken. Men vreest dat de onafhankelijkheid ten opzichte van bijvoorbeeld dagblad De Telegraaf verloren gaat.

HDC, uitgever van Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, De Gooi- en Eemlander en Leidsch Dagblad, heeft een bereik van 1,3 miljoen consumenten op een kleine een miljoen huishoudens in Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland. De online activiteiten hebben een gemiddeld bereik van 513.000 bezoekers (STIR Webmeter, 2010)

Deel dit bericht

3 Reacties

Kees

Een distributiecentrum in Amsterdam-Noord vertelde mij dat de Telegraaf nu op 440.000 zit en als onder de 400.000 zij stoppen met de krant. Ze hebben de distributie al uitbesteed.

Jochem

Ik kan me niet voorstellen dat het nog lang duurt, voordat de aandeelhouders van TMG actie gaan ondernemen.

Henk

@Kees: Je cijfers kloppen voor geen meter en ik vraag me ook af wat deze opmerking toevoegt aan bovenstaand artikel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond