Groeiende vraag naar social media-professionals

Het aantal mensen met social media in hun functietitel stijgt explosief. Dit aantal steeg het afgelopen half jaar met ruim 45 procent, blijkt uit recent onderzoek. Iets minder dan de helft van deze personen is fulltime met social media bezig.

KREM, social media bureau in Amsterdam, voerde het onderzoek uit onder functieprofielen op LinkedIn. In oktober 2011 werd de term social media aangetroffen in de functietitel van ruim 2.000 personen in Nederland. Dit bleek vijf maanden later al 2.900 te zijn. Als deze groei doorzet, verdubbelt het aantal social media functies in 2012.

De vraag naar social mediaprofessionals en communitymanagers is de laatste tijd enorm gestegen. Bedrijven willen belangrijke doelgroepen aan zich binden en zijn steeds vaker bezig met het opbouwen en onderhouden van een waardevolle community. De kennis en expertise ontbreken echter vaak.

De behoefte verschilt per bedrijf; het varieert van een platform specialist die alles van Facebook of LinkedIn weet, tot een ervaren change manager om de organisatie mee te krijgen.

Uit de steekproef onder 500 personen blijkt dat 45 procent fulltime met social media bezig is. Hiervan is zo’n 52 procent rechtstreeks bij bedrijven of overheid in dienst, 31 procent is in dienst bij gespecialiseerde bureaus en 17 procent werkzaam als ZZP’er.

 

Deel dit item

Dit is natuurlijk een WC-eend onderzoek maar in dit geval is het hard nodig. Veel bedrijven snappen niks van social media en zetten een stagiaire of een ‘handige’ medewerker op deze functie. Heel vaak zie ik het totaal fout gaan. Mensen die er dan zogenaamd verstand van hebben daar knijp ik ook mijn tenen van bij elkaar ….. everybody’s a fucking expert.

Ik ben het op zekere hoogte wel met je eens Maurice. Maar je moet ook bedenken dat in het land der blinden 1 oog koning is. Dat is wat er nu gebeurt, er is nog weinig kennis bij de leidinggevende.

Wat is dan een goede manier om je op te leiden tot communitymanager?? Wie/welk instituut is in dit land der blinde koning????

En hoe weet je dan als ondernemer (zzp) dat je een goeie professional aantrekt voor dit soort “werk”? En er zit natuurlijk ook nog heel veel verschil ik het soort onderneming waarvoor de social media expert voor gaat werken.

Een veelgemaakte fout is inderdaad om die schoolverlater of stagiair ‘op’ social media te zetten. Vandaar ook de foto van jonge mensen bij dit artikel… :)

Maar eigenlijk is social media niet meer dan een nieuwe/extra communicatiekanaal. Het heeft wel bijzondere eigenschappen (de mensen praten terug, help!).

Veel experts (guru’s) doen alsof ze alles weten van dit nieuwe kanaal, maar eigenlijk zijn de meeste mensen nog lekker aan het pionieren.

Interessante artikel en leuke reacties.

Het valt me inderdaad op dat steeds meer bedrijven ‘iets met social media’ willen gaan doen. En met dezelfde snelheid werpen er zich mensen op als social media expert. Te vaak zie ik dat social media op die manier een doel op zich wordt.

Precies zoals @Bart aangeeft is social media niet meer dan een extra communicatiemiddel. Juist de mens of het bedrijf die social media gebruikt bepaalt of je er succesvol mee kan zijn. Naar mijn idee moet je dus als social media expert, dus niet alleen veel van social media weten, maar ook hoe je echt contact maakt met mensen, doelgroep.

Toevallig las ik daar vandaag een interessante blog over http://www.frankwatching.com/archive/2012/04/04/wordt-b2b-marketing-in-nederland-ooit-sociaal/

Wat een onzin Bart. Ik als starter en ex-stagiair social media heb er meer verstand van dan menig ander.. ook hoe ik moet communiceren met anderen via social media..

Ik denk dat een social media expert niet af te kaderen is. Dit kan net zo goed een schoolverlater zijn als iemand anders. Naar mijn mening is het enige waar je een social media expert aan kunt herkennen: ervaring. De zogenoemde social media experts die zelf niets doen op social media kanalen, vallen bij mij al in geloofwaardigheid af. Hoe wil je ergens expert van zijn als je het zelf niet beoefend?

Omdat er steeds meer vraag is naar ondersteuning bij het opzetten en onderhoud van Social Media in het algemeen en bij Webshops in het bijzonder, heeft eFulFillers besloten de productgroep Social Media onder een eigen label verder uit te laten groeien: mFulFIllers.

De Social Media hiervoor zijn inmiddels opgezet (@mfulfillers) en de komende weken zal ook de website worden uitgerold. Maar ook wij zien dus de vraag veranderen en Social Media is nu naast Fulfilment een volwassen onderdeel geworden van onze organisatie.

Los van de vraag of dit wel of geen WC-eend onderzoek is, is duidelijk dat Social Media steeds vaker op de agenda van de beleidsbepalers komt te staan. En terecht, Social Media heeft ontegenzeggelijk heel veel invloed op de omgeving waarin vele bedrijven zich bevinden. Daarom moeten bedrijven ook kijken hoe Social Media invloed heeft op hun bedrijfsstrategie.

* Moet er op een andere manier gecommuniceerd worden met klanten en stakeholders?
* Is de transparantie die Social Media creëert een kans of bedreiging?
* En kan door Social Media de relatie met klanten beter worden, door sneller te reageren, door via web care te luisteren naar wat men over de organisatie zegt.

Pas daarna moet je denken aan de inzet van de relevante Social Media kanalen. Het probleem bij veel Social Media experts is dat men begint met het middel: het aanmaken van twitteraccounts en het vullen van een facebookpagina of het maken van een blog. Als je niet weet wat je wil bereiken met Social Media dan duurt het langer voordat je je doelen bereikt.

Dat neemt niet weg dat je uiteindelijk communitymanager, of zoals ik ze graag noem pluizenblazers, nodig hebt die zich actief bezig houden met Social Media. Maar dan heb je meer nodig dan alleen een Social Media Toolkit en een Social Media expert.

Reactie plaatsen