Deel dit artikel
-

Grote Amerikaanse bedrijven bloggen nauwelijks

Ongeveer vier procent van de vijfhonderd grootste Amerikaanse publieke bedrijven heeft een openbaar weblog. Dat is te lezen op een nieuwe Wiki, The Fortune 500 Business Blogging Wiki, opgezet door de hoofdredacteur van Wired Magazine en een medewerker van Socialtext.

Vorige week is de Wiki officieel van start gegaan. Uit het overzicht dat op de site staat, blijkt dat 20 van de Fortune500-ondernemingen actief aan ‘blogging’ doet. Een bedrijf uit de Fortune500 dat een weblog heeft, is nog lang niet zeker van een notering in de lijst. Alleen weblogs die onder de definitie van de initiatiefnemers vallen hebben recht op een plaats in de bloglijst. Volgens die definitie is een business weblog ‘een actief voor het publiek toegankelijk weblog dat wordt bijgehouden door medewerkers van het bedrijf.’

De initiatiefnemers van de Wiki, Chris Anderson (Wired Magazine) en Ross Mayfield (Socialtext), schrijven op hun site dat de lijst met bloggende bedrijven nog niet helemaal definitief is. “We zijn er bijna zeker van dat we nog niet alle business blogs hebben gevonden.” Ze roepen internetters op om hun bevindingen op de site toe te voegen. Iedereen heeft de mogelijkheid om bij te dragen aan de Wiki.

Chris Anderson heeft de lijst opgezet omdat er nog geen goed overzicht bestond van ‘bloggende’ Fortune500-bedrijven, schrijft hij op The Long Tail. Een voorbeeld dat hij noemt is een overzicht dat geen onderscheid maakt tussen interne en externe (publieke) weblogs.

Anderson wil, als de lijst een ‘definitievere vorm’ heeft, een ‘Business Blogging Index’ toevoegen, die het mogelijk maakt om te bepalen of de aandelenkoersen van bloggende bedrijven verschillen van die van niet-bloggende collega’s. Een eerste versie van zo’n index staat al online. Het resultaat: bedrijven met weblogs doen het aanmerkelijk slechter dan bedrijven zonder weblogs. De aandelenkoersen van de twintig ondernemingen met weblog stegen de afgelopen 12 maanden met 4 procent, die van de 480 anderen stegen met 18,74 procent.

Deel dit bericht

2 Reacties

Peter Luit

Bloggen heeft iets te maken met een community gevoel. Ik kan me dus voorstellen dat bloggen prima werkt voor organisaties met een duidelijk 'gevoelsdoel'. Dat kunnen best gevoelens zijn rondom een bepaalde merk- en/of product beleving, zoals is gebleken bij de weblog van de Volkskrant. 4% van de Fortune 500 is dus niet uitzonderlijk laag. Velen daarvan zullen te grote industriële ondernemingen zijn, waarbij merk- en/of product beleving te gering is (of op grotere afstand van de consument staat). Ik zou me dus in Nederland ook geen succesvolle weblog kunnen voorstellen van Unilever of van Akzo, terwijl misschien een (onafhankelijke) weblog over wasmiddelen of over etenswaren wel goed zou kunnen werken.

Eppo Luiken

De vergelijking van wel- en nietbloggende ondernemingen met betrekking tot beurskoers is op deze manier natuurlijk volslagen onzinnig. Er is waarschijnlijk een relatie tusssen branche (tech/media), bloggen en beurskoers, het effect van de blog is hier niet zomaar uit te halen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond