Deel dit artikel
-

Grote webwinkels gaan meer zelf bezorgen

De markt voor pakketvervoer is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Dit komt doordat Nederlandse consumenten massaal online shoppen. In 2015 leverden de pakketvervoerders 208 miljoen pakketten binnen Nederland af, een stijging van 11,3 procent ten opzichte van 2014, zo blijkt uit onderzoek van toezichthouder ACM. Vandaag organiseert Emerce het congres eFulfilment & Logistics in Utrecht.

Pakketvervoerders breiden hun dienstverlening in hoog tempo uit: ze bezorgen bijvoorbeeld in het weekend en in de avond, ze bezorgen op de dag dat de consument iets bestelt (same day delivery) of via pakketautomaten. Ook experimenteren ze met innovatieve bezorgoplossingen en gespecialiseerdere vormen van dienstverlening.

De consument profiteert van de beweging in de markt. Pakketvervoerders concurreren steeds meer op prijs. Een aantal verzenders geeft echter aan bij de keuze voor een pakketvervoerder ook te kijken naar dienstverleningsaspecten als snelheid of aflevertijdstip. Door de focus op prijs hebben pakketvervoerders veel aandacht voor hun kostenniveau.

Het neemt niet weg dat de markt voor binnenlands pakketvervoer eigenlijk maar door twee partijen wordt  gedomineerd: PostNL en DHL Parcel. Maar hun positie is allerminst veilig.

Enkele grote webwinkels hebben met hun zeer grote aantallen pakketten een sterke inkooppositie: ze betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en krijgen eerder toegang tot nieuwe dienstverlening dan kleine webwinkels. Deze grote webwinkels kunnen lagere tarieven eisen omdat ze de hele keten van verzamelen, vervoeren, sorteren en bezorgen efficiënter maken voor de pakketvervoerders.

De trend van de laatste tijd is dat webwinkels zelf hun producten gaan bezorgen in plaats van dit uit te besteden. In het buitenland zijn webwinkels als Amazon bezig hun eigen bezorgnetwerk op te zetten. Zo staat Amazon op de Franse markt op het punt de pakketvervoerder Colis Privé over te nemen. Op de Nederlandse markt heeft Coolblue aangekondigd zelf te gaan beginnen met de bezorging van witgoed.

De impact hiervan mag niet worden onderschat. Een pakketvervoerder geeft in het recente onderzoek van ACM aan dat een grote klant gemakkelijk 15 procent van het totale volume uit kan gaan maken. Wanneer de pakketvervoerder een dergelijke klant verliest, dan is het probleem van overcapaciteit direct merkbaar. Uit de cijfers die ACM bij pakketvervoerders heeft opgevraagd blijkt dat bij de landelijk opererende pakketvervoerders gemiddeld 18,7 procent van het volume van de top-5 aan grootste klanten komt. Deze klanten genereren gemiddeld 10,9 procent van de omzet die de vervoerders uit pakketdiensten behalen.

capture

In de marktverhouding is de laatste tijd overigens maar weinig veranderd. Bijna alle partijen geven aan dat er grote toetredingsdrempels zijn om op landelijke schaal actief te worden. Er zijn bijvoorbeeld grote investeringen in sorteerfaciliteiten, een wagenpark en servicepunten nodig om een landelijk dekkend netwerk uit te rollen. Bovendien is er een behoorlijk volume nodig om het netwerk efficiënt te laten werken.

De ACM lijkt zich wel zorgen te maken over het ontbreken van onderhandelingsmacht bij kleinere webwinkels. Consumenten kijken bij de aankoop van producten bij webwinkels ook naar de verzendkosten en het moment van ontvangst. Grote webwinkels kunnen ‘gratis’ verzending aanbieden en snelle levering van late bestellingen. De kleine webwinkels zijn hiertoe niet of in mindere mate toe in staat. Het verschil in onderhandelingsmacht tussen grote en kleine verzenders kan volgens de toezichthouder een verstorend effect hebben op de ontwikkeling en concurrentiemogelijkheden op de e-commerce markt. Maar welke impact het heeft moet nog nader worden bekeken.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Frank Kindt

Naast kosten speelt de kwaliteit van leveringen (en eventueel aanvullende diensten) een bepalende rol. Chauffeurs/bezorgers/monteurs zijn visitekaartjes van de webwinkel en vaak het enige fysieke contact. Voor de logistieke dienstverlener liggen daar grote kansen, maar dus ook behoorlijke risico’s.

Coolblue is sinds juni 2016 zelf actief v.w.b. witgoedleveringen (http://www.voict.nl/nieuws/nieuwe-klant-coolblue/).

Roy Lenders

Klopt, helaas is feilloze last-mile delivery momenteel nog een droom. In Nederland zijn er bij 1 tot 2% van alle pakketleveringen toch “issues”. Gros van de oorzaken van de issues ligt ofwel bij de pakketvervoerder (schade, niet goed bezorgd, geen goede communicatie, pakket kwijt geraakt, chauffeurs die frauderen etcetera) en bij de consument (verkeerde adres ingevoerd, geen zin om bij ophaalpunt op te halen na 3 thuisleverpogingen etcetera). Nu worden fouten overal gemaakt waar mensen werken, helaas zijn de pakketvervoerders dan weer wel arrogant vanwege hun marktmacht.

Verder is een inderdaad aan groot verschil tussen de kosten die kleine en grote webwinkels moeten betalen aan pakketbezorgers. Dit is in feite een soort van marktverstoring inderdaad.

Frank Loots

Pakketbezorging door webwinkels zie ik niet gebeuren. De volumes blijven nog steeds veel te klein om dit zelf te kunnen doen. Bezorging waarbij extra service geleverd moet worden kan wel. Lagere verzendkosten zijn te behalen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een “broker”. Ook het uitbesteden van de logistiek aan een fulfilment partij kan een goede keuze zijn omdat je dan kunt profiteren van inkoopvolume en gebruik kunt maken van late cut-off tijden en andere extra services.

Wouter Hoolwerf

De bovengenoemde 1 tot 2% van Roy Lenders lijkt me wat optimistisch. Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om bij te houden hoeveel pakketjes daadwerkelijk meteen de volgende dag bij de klant aangeboden worden. Echter doet Bol dat wel. Afgelopen maand hebben wij ongeveer 800 zendingen gedaan via Bol Plaza. Ondanks dat bij ons voor zover bekend geen fouten zijn gemaakt is slechts ongeveer 94% meteen de volgende dag aangeboden. Al deze zendingen zijn via PostNL gedaan. Dan hebben we het nog niet gehad over schade / breuk. Die 6% fout marge is dan uitsluitend het percentage wat lange dan 1 dag onderweg is geweest. Nu is dit aantal natuurlijk niet heel groot. Misschien zijn er lezers die metingen gedaan hebben met grotere aantallen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond