Deel dit artikel
-

‘Groupon Nederland genereert 100 miljoen euro omzet’

De taart onder de couponsites lijkt verdeeld, met Groupon en Marktplaats als grote winnaars. Een onderzoek dat vandaag verschijnt, suggereert dat consumenten voor mogelijk 100 miljoen euro kochten naar aanleiding van Grouponacties.

“We hebben afgelopen jaar de deals van de grootste couponsites bestudeerd. Welke deals er waren, waar en tegen welke prijzen. Groupon was tot september transparant over de resultaten van de aanbiedingen, dus we kunnen een onderbouwde schatting maken van de marktomtvang”, aldus Sewdath Ritoe van Media Intelligence Lab.

Op basis van de publieke informatie op Groupon.nl komt Ritoe tot de schatting dat de site in Nederland voor ongeveer 100 miljoen euro aan handel heeft opgeleverd bij het lokale MKB. Het merendeel van de kortingsacties vond plaats in de Randstad.

Mogelijk worden die cijfers aanstaande woensdag verder verfijnd, want dan presenteert Groupon in Amerika voor het eerst als beursgenoteerd bedrijf zijn kwartaalcijfers. De onderneming ging in november 2011 naar de beurs.

Groupon werd in mei 2010 actief in Nederland toen het MyCityDeal overnam van het Duitse Rocket Internet. Dat was een transactie die grotendeels met aandelen werd gefinancierd.

Ritoe stelt, dat twee partijen in Nederland het merendeel van de markt in handen hebben. Dat zijn Groupon en Marktplaats.nl. De nummer drie is Groupdeal van De Telegraaf. “De nummers een en twee hebben ongeveer negentig procent van de markt in handen.”

De onderzoeker vraagt zich af of Groupons werkwijze in Nederland nog lang stand kan houden. De focus lag in 2011 vooral op het creëren van zo veel mogelijk aanbiedingen. “Dat ligt te ver weg van het oorspronkelijke bedrijfsmodel.”

Livingsocial, deels eigendom van Amazon.com, begon te laat op de Nederlandse markt om nog snel relevante schaalgrootte te realiseren. Het lijkt erop dat het bedrijf zich opmaakt om uit Nederland te vertrekken. Het vertrek van personeel houdt niet automatisch in dat het zijn dienstverlening op de lokale markt stopt.

Marktplaats.nl ging in februari 2011 van start met Marktplaats Aanbieding. De eBaydochter kon vanwege het grote bereik van zijn advertentiesite snel een grote groep Nederlandse consumenten en MKB’ers bereiken.

Deel dit bericht

8 Reacties

Paul Montagne

Beste Sewdath Ritoe, ik ben erg benieuwd waar deze resultaten op zijn gebaseerd? Heb je ook concrete actuele/echte cijfers of zijn dit (Groupon omzet, Marktaandeel van Groupon/Marktplaats etc) slechts grove schattingen? Daar lijkt het nu wel op, want de beargumentatie is wel erg zwak zo.

Sewdath

Beste Paul Montagne,

Bedankt voor je vraag. De berekeningen zijn gebaseerd op de studie van 2000 deals die we in de loop van 2011 bestudeerden (zie voor meer argumentatie ook onze website en het persbericht). Uiteraard moet je altijd een slag om de arm houden vandaar dat we het woord ‘estimate’ hanteren en een ruime marge aanhouden (we berekenden 115 miljoen, maar geven aan dat het iig 100 miljoen gepasseerd zal zijn). Desalniettemin zijn de onderzoeksfeiten niet te ontkennen. Om terug te komen op je vraag: het is dus geen grove, maar een zorgvuldig berekende schatting.

Paul Montagne

Beste Sewdath, mag ik vragen waar jij de deal / verkoopaantallen van Marktplaats Aanbieding vandaan hebt? Deze publiceren zij namelijk niet op hun website.

Robbert

Citaat: “De nummers een en twee hebben ongeveer negentig procent van de markt in handen.”

Dan ben ik ook benieuwd hoe jullie de totale markt hebben berekent, aangezien van vrijwel alle aanbiedende partijen (nog) geen omzetgegevens over 2011 bekend zijn.

Sewdath

@ Paul Montagne,
Goeie vraag, Marktplaats was voor ons het moeilijkst te berekenen. Wel konden we op basis van de grootte van de website (hier bestaan verschillende maatstaven voor ) en het prijsniveau, redelijke inschattingen maken van hoe groot deze partij in 2011 moet zijn geweest. We maakten op deze manier 4 verschillende analyses van de grootte van Marktplaats , die allemaal min of meer op hetzelfde uitkwamen.

Ondanks de ruimere marges die we voor onze Marktplaatsberekening in acht moeten nemen, konden we de uitspraak over de ‘ongeveer 90%’ marktaandeel veilig doen, aangezien deze voor het grootste deel voor rekening van Groupon kwam. Overigens, een optellingen van het gezamelijk marktaandeel van Groupon en Groupdeal zou ook in de richting van de 90% uitkomen.

Belang
Het belang van het vaststellen van omzetspreiding is groot: terecht merkte je vorige week in Emerce op dat de markt verzadigd is (mbt het vertrek van Living Social). Ik deel je inschatting dat er waarschijnlijk 3 grote partijen overblijven (waaronder Groupdeal) en de door ons berekende cijfers dragen bij aan dat beeld.
Mocht je geinteresseerd zijn in hoe wij de toekomst van de markt precies inzien, dan maak ik graag een afspraak met je.

@ Robbert, inderdaad, de omzetcijfers zijn niet gepubliceerd, vandaar dat we een berekening maken 😉 Als iedereen zelf zijn cijfers zou publiceren, zou dit soort execities natuurlijk overbodig zijn.

Joeroen Helder

Interessant onderzoek. Hebben jullie ook cijfers op product segmenten zoals Travel.

Sewdath

@ Joeroen, zeker! We zagen ook interessante ontwikkelingen in de loop van het jaar wat betreft op welke productsegmenten de focus lag. Ik neem even contact met je op.

Pauline

Inmiddels is er ook een ‘zakelijke’ speler bijgekomen op de groepsaanbiedingenmarkt. Buzdeals richt zich namelijk, met hetzelfde principe als Groupon e.a., op de ondernemer met hoge kortingen op bijvoorbeeld trainingen en autolease.

Groupon trucje is straks wel een keer uitgewerkt. Er is geen exclusiviteit meer. Loopt de deal af, dan staat deze er binnen een seconde opnieuw op. Dan vraag je je toch af waarom je zo snel gekocht hebt. Bovendien zijn de producten elders vaak net zo goedkoop te vinden en vragen ze veel te veel commissie aan de aanbieders, waardoor deze steeds meer afhaken. Overigens weet ik uit betrouwbare bron dat Marktplaats lang niet zoveel omzet draait als hier genoemd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond