Deel dit artikel
-

Groupon: ‘We doen het niet goed in Europa’

CEO Andrew Mason van Groupon erkent dat de zaken in Europa niet goed gaan. De tarieven zijn te hoog en partners zijn ontevreden. Europa groeide in het tweede kwartaal slechts met 31 procent, de Amerikaanse markt groeide met 66 procent.

Groupon noteerde zijn eerste kwartaalwinst van 28,4 miljoen dollar op een omzet van 568,3 miljoen dollar (460 miljoen euro), tegen 392,6 miljoen dollar een jaar eerder. Dat was lager dan wat analisten hadden verwacht. Van de omzet komt 308 miljoen dollar van buiten de VS.

Een pijnpunt is Europa. Daar zijn de tarieven die partners moeten betalen te hoog. Het rendement is te laag. De tevredenheid is dan ook 25 procent lager dan in de VS. Ook de technologie is minder ver dan in de VS. De naamsbekendheid is ook onvoldoende. Dat moet snel verbeteren, want Europa is veruit de grootste markt voor Groupon.

Het bedrijf heeft een nieuwe verkoopdirecteur aangetrokken, Karl Raman. De Samwer-broers, die zich lange tijd over het bedrijf hebben ontfermd, hebben zich teruggetrokken.

In de handel nabeurs daalde de koers van het aandeel veertien procent. Dit jaar heeft het fonds al zestig procent verloren.

Deel dit bericht

3 Reacties

Alexander

Naamsbekendheid is goed maar in veel landen erg negatief tegenwoordig.
Customer Support is in veel landen ver onder de maat en van support is vaak geen sprake, in Nederland kwam Groupon daarvoor zelfs terecht in Tros Radar. In Belgie zijn nu ook allerlei onderzoeken gaande en in Italie hebben allerlei ontevreden klanten zich verenigd op een speciale Facebook-site met 3.500 fans. Dus tsja… bekend zijn ze wel.
Ook veel ondernemers zijn Groupon zat.
Dus als zowel consumenten als ondernemers je bedrijf zat worden moet je daarover eens goed na gaan denken in plaats van weer een grote Spam-actie beginnen en denken dat je de bekendheid daarmee vergroot.

Gerry

Bij de start had men een prima concept. Als je echter vervolgens in plaats van 1 email steeds meer (tot wel 4) emails per dag gaat verzenden wordt de kans dat de consument er nog zin in heeft om hem te lezen klein.

De aftersales en customer service zijn zoals Alexander ook schrijft ver onder de maat, en daar wordt je in Europa hard op afgerekend.

Het verdienmodel dat men hanteert (geen idee of dat in de VS anders is overigens) is volkomen verstikkend voor ondernemers. Wij kunnen zonder een enorm verlies te nemen i.i.g. geen Groupon actie doen. Stond daar dan in het begin nog naamsbekendheid tegenover, tegenwoordig ga je op in de grote massa van Groupon.

De enige die nog verdient is Groupon en kennelijk dus nog zelfs onvoldoende.

Carla

Alexander commentaar klopt helemaal. Heb zelfs voor deze club gewerkt. Moto was………bellen bellen bellen…….en complete chaos. Ondernemers worden door diverse personen tig-keer gebeld. Commissie belachelijk hoog. Leuke tool voor luie ondernemers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond