Deel dit artikel
-

Haarlem de stad voor kleinschalige creatieven

De regio Haarlem moet zich specifiek richten op kleinschalige creatieven. De crossmediasector, de optelsom van creatieve industrie en ICT, groeit in Haarlem in vergelijking met de Noordvleugel en Nederland als geheel echter minder hard.

Die conclusie trekken Paul Rutten en Olaf Koops namens Cross Media Monitor Haarlem 2012, een onderzoek dat door Stichting iMMovator Cross Media Network  in samenwerking met TNO is gehouden in het kader van het project ‘Nieuwe Energie op de Creatieve As’.

Volgens het rapport kan de kleinschalige creatieve industrie sterk bijdragen aan de autonome economische groei in Haarlem en in de regio. Kleinschalige bedrijvigheid kan goed worden ingevlochten in de structuur van de stad en het aanbod van creatieve zelfstandigen is groot. Haarlem biedt het creatieve klimaat van een stedelijke omgeving die juist belangrijk is voor dit soort bedrijvigheid.

Haarlem kent volgens het rapport een relatief trage economische ontwikkeling. Deze is geheel terug te voeren op de lage bevolkingsgroei, het gebrek aan ruimte om grote bedrijven te vestigen en nieuwe wijken te bouwen. Hiernaast is er een aanzienlijke aanbod van banen buiten de regio, binnen een acceptabele reistijd van Haarlem.

De groei die de creatieve industrie laat zien, komt voor een belangrijk deel door de toename van het aantal zzp’ers en van het aantal kleine bedrijven. De overzichtelijke schaal van Haarlem en het aantrekkelijke woonklimaat met een hoogwaardig voorzieningenniveau, lenen zich volgens de onderzoekers bij uitstek voor kleinschalig ondernemerschap. Steden als Haarlem kennen tal van third places – naast de first (wonen) en second (werken) – waar mensen flexibel kunnen werken en elkaar treffen. Daar floreert de netwerkeconomie. Haarlem heeft veel van wat een stad nodig heeft.”

De Cross Media Monitor Haarlem 2012, mede gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Commissie, komt met een aantal aanbevelingen om de focus zo efficiënt mogelijk op kleinschalige creatieven te leggen.

Voor een verdere ontwikkeling van Haarlem als ‘creative city’ en voor additionele autonome groei is de koppeling met de kunst- en culturele sector en andere sectoren, bijvoorbeeld de detailhandel, cruciaal. Dit geldt ook voor netwerken buiten de eigen regio.

De kracht van de creatieve industrie in Haarlem blijkt uit het feit dat de stad van alle middelgrote Nederlandse steden met zes procent het hoogste percentage banen in de creatieve industrie telt. Over de periode 2000-2010 is de creatieve industrie bovendien verantwoordelijk voor bijna 22 procent van de ruim drieduizend netto nieuwe banen in de Haarlem.

Deel dit bericht

3 Reacties

Maarten Terpstra

Dit klopt absoluut met wat ik dagelijks merk met mijn werk in Haarlem, ik run een leerbedrijf op 1 van de broedplaatsen in Haarlem, en maak deel van een netwerk voor creatieve professionals netwerk023.nl.

Er gebeurd echt gigantisch veel, echter lastig om zichtbaar te maken.

Maarten

Jeroen van der Toorn

Dit zie ik dagelijks om me heen bij Zaamen, het cowork centre van Haarlem. Creatieven, IT-ers en marketing/reclame specialisten die samenwerken en daardoor nog meer presteren. Echt iets van deze tijd!

Ingeborg van Meggelen

Ik voel me wel aangesproken in de sector kleinschalig Creatief & ICT.
Samen met een compagnon richt ik me sinds een aantal maanden op het helpen/leren van technische ICT-ers om effectiever en beter te communiceren, zodat ze beter begrijpen wat hun klanten willen en bedoelen, waardoor projecten sneller en beter opgeleverd kunnen worden. Herkenbaar ? 🙂

Creatief in de zin dat we ze gaan leren hun rechter hersenhelft meer te gebruiken (geen modellen en stappenplannen dus ) en ICT omdat we denken dat daar nog veel winst te behalen is.

De eerste pilots zijn erg positief ontvangen. Dat smaakt naar meer ook in de regio Haarlem…..wij brengen graag nieuwe energie op de creatieve as

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond