Deel dit artikel
-

Handelssite Etsy krijgt investering van 20 miljoen

Etsy, de Amerikaanse webwinkel voor ambachtelijke producten, heeft inmiddels zijn vijfde investering binnen. Ditmaal heeft Index Ventures 20 miljoen dollar geïnvesteerd.

Dat meldt weblog Techcrunch.

Eerder investeerden onder meer Union Square Partners, Accel en Hubert Burda Media. De totale som van extern aangetrokken durfkapitaal komt daarmee op 51,6 miljoen dollar. Het bedrijf wordt nu op 300 miljoen dollar gewaardeerd, bijna driemaal zoveel als na de vorige investering begin dit jaar.

Makers van kleding, sierraden en woonartikelen gebruiken Etsy als etalage voor hun unieke handelswaar. Het is een soort Marktplaats.nl voor ambachtelijk of kleinschalig gefabriceerde producten.

Eind vorig jaar maakte Etsy voor het eerst winst, nadat oprichter Rob Kalin –  die eerder aftrad in 2008 – opnieuw ceo werd. Voor dit jaar streeft hij naar een winst van rond de 40 miljoen dollar. Het bedrijf heeft inmiddels 125 werknemers. 

De totale waarde van verhandelde goederen moet dit jaar verdubbelen en wordt geraamd op 400 miljoen dollar, stijgend naar 1 miljard in 2011.

Etsy bestaat inmiddels vijf jaar en heeft zijn eerste kantoor in Europa (Duitsland)  geopend.

De site verdient niet bijzonder veel, 20 dollarcent per geplaatste advertentie op de site en 3,5 procent van de opbrengst van een verkoop. Directeur Kalin richt zich primair op het genereren van bereik. De winst moet vanzelf volgen. De gemiddelde verkoopprijs van de producten ligt tussen de 15 en 20 dollar. Het merendeel van de bezoekers zijn vrouwen tussen de 20 en 30 jaar.


Deel dit bericht

2 Reacties

Willem

Tenzij het om 'gecre?erde' boekhoudkundige winst gaat snap ik niet waarom je 20 miljoen ophaalt als je dit jaar 40 miljoen winst verwacht te maken. Etsy is trouwens wel een erg toffe site.

Alexander

Rebecca, ik zou niet willen zeggen dat de site niet veel verdient: 40 miljoen winst met 125 werknemers lijkt me eerder verschrikkelijk veel. CEO Rob Kalin heeft het dan ook niet over 40 miljoen winst maar over 30 tot 50 miljoen omzet (revenu). Nog steeds veel. Wat jij bedoelt te zeggen is denk ik dat hun advertentietarieven laag zijn. Dat klopt inderdaad: om op 40 miljoen omzet te komen moet je veel advertenties verkopen tegen dit tarief.  Reken even mee: 400 miljoen handelsvolume levert (3,5%) 14 miljoen aan transactiefee op. Dan moet er nog 26 miljoen aan advertenties verkocht worden om op 40 miljoen te komen. Tegen die 20 cent per stuk zijn dat een slordige 130 miljoen advertenties. Momenteel staan er 6 miljoen items geadverteerd. Als ze 22 keer per jaar (elke 16 dagen ongeveer) 6 miljoen nieuwe advertenties hebben dan kom je aan die 130 miljoen advertenties.  En als laatste weet-je-datje kan je dan nog uitrekenen dat ze een conversie hebben van ongeveer 17,5% want er zijn ruim 22,8 miljoen transacties (400 miljoen gedeeld door 17,50 als gemiddelde transactiegrootte) uit deze 130 miljoen advertenties gekomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond