Deel dit artikel
-

Hands on: Tesla Model S software update V6.0

De elektrische en ‘always online’ auto Tesla Model S heeft dit najaar een update van de software gekregen: V6.0. Een update voor een elektrische auto, wat voor gevolgen heeft dat?

Als eigenaar van een Tesla durfde je het haast niet toe te geven: de navigatie werkte nog niet met verkeersdrukte gebaseerde navigatie. Navigatiesystemen van andere automerken kennen al heel lang een dergelijke functionaliteit, echter dan meestal gebaseerd op (de niet altijd zo heel dynamische) RDS data. En van losse aan het raam geplakte smartphones of TomToms in een luxe sedan als de Model S worden we natuurlijk niet heel blij.

Dat probleem is nu gelukkig opgelost: de navigatie wordt dynamisch aangepast op basis van data uit Google Maps met haar Crowdsourced Traffic Data. Dit blijkt in de praktijk prima te werken, al gaan er nog wel geluiden op dat Waze of TomTom toch nog slimmere alternatieve routes aanbieden. Tevens lijkt de Model S nog steeds alleen de kortste route als optie te hanteren en niet de snelste.

Navigatiekaarten update
De Tesla Model S wordt verkocht inclusief zeven jaar gratis updates van de kaarten. ‘Over the air’ natuurlijk, we hoeven niet langs de garage voor een update via DVD of USB-stick. De praktijk wijst echter uit dat de uitrol hiervan wel enige tijd in beslag neemt. Zelf heb ik de update nog steeds niet binnen. Wellicht komt dat omdat mijn auto te ver van het huis geparkeerd staat en dus altijd alleen maar via de ingebouwde 3G online is. Vijf á zes gigabyte downloaden heeft dan wellicht wat lagere prioriteit… Tesla-rijders die al wel een update binnen hebben, spreken van de nodige verbeteringen aan de kaarten. Ondergetekende moet dus nog even geduldig afwachten en soms onnodig omrijden.

Commute advice
Indien zowel je woon- als werkadres is opgeslagen in het navigatiesysteem, komt de navigatie heel bijdehand zelf met een suggestie voor een slimmere route indien tijdens spitsuren een snellere route beschikbaar is als de standaard route meer dan x minuten (instelbaar) vertraagd is. Dit gebeurt ook terwijl de navigatie niet actief is.

In de praktijk blijkt dit erg handig te zijn. Immers, wie gaat op de hem/haar bekende woon-werk route steeds de navigatie starten, bijna niemand toch? Hiermee krijg je dan toch nog push-notificaties met suggesties voor (op dat moment) slimmere route naar werk of huis.

Kalender integratie
De Tesla-app op de smartphone heeft nu de mogelijkheid om je agenda te synchroniseren naar de auto. Indien dit ingesteld is, toont de auto direct bij het instappen standaard alle komende afspraken die dag, een simpele ‘tap’ op een agenda-item volstaat om de navigatie naar je afspraak te starten. Dit is ideaal, ik zou niet meer zonder kunnen.

Starten vanuit de app zonder sleutel
Met je smartphone op zak kun je de sleutel voortaan thuislaten. De app bied nu de mogelijkheid om weg te rijden met de auto zonder de sleutel bij je te hebben. Dit is niet per definitie gebruiksvriendelijker, want je moet handmatig een startbutton activeren wat met de sleutel in de broekzak niet hoeft. Het nut hiervan lijkt in de praktijk dan ook niet zo heel groot, eerder is dit een leuke gimmick welke het goed doet als marketing voor Tesla en haar beurskoers.

Custom Car name
Mijn Tesla heb ik nu kunnen hernoemen naar ‘Tessie’. Tja…

GPS gebaseerde automatische hoogte-instelling
Location based air suspension’ is misschien wel de mooiste verbetering in deze release. Als je auto beschikt over intelligente luchtvering kun je hem op de snelweg vanaf bijvoorbeeld 120 km p/u op een extra lage stand laten rijden, dit komt de air flow en dus het elektriciteitsverbuik ten goede. Voor een hoge verkeersdrempel of een stoeprand achter een parkeerplaats kun je de auto ook juist een standje hoger zetten. Sinds deze laatste update onthoudt de Model S dit op basis van je GPS-locatie. De volgende keer dat je die locatie dreigt te naderen, zal de auto vanaf honderd meter ervoor de auto automatisch in de eerder onthouden stand zetten. Voorheen moest ik in de parkeergarage waar ik dagelijks parkeer, dit elke keer handmatig doen. Hier heb ik nu geen omkijken meer naar: handig!

Samenvattend
Het blijft een fantastisch concept dat je auto continue verbeterd en uitgebreid wordt met nieuwe functionaliteiten, zonder daarvoor langs een dealer of garage te hoeven.

We zijn natuurlijk niet anders gewend met onze computers maar voor een auto is dit geheel nieuw. Dit is nu ook pas mogelijk doordat alle knoppen (met een vaste toegewezen functie) zijn vervangen door een aanraakscherm waardoor oneindig nieuwe interface-updates mogelijk zijn. En zonder interface updates is het bijna onmogelijk de software aan te passen en uit te breiden.

Het moet wel gezegd worden dat de verwachtingen van de inhoud van deze nieuwe versie hoger lagen dan nu is waargemaakt. Dat is deels te wijten aan de charismatische Tesla voorman Elon Musk die soms iets meer beloofd dan tijdig waargemaakt kan worden. Maar goed, wat in het vat zit….

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond