Deel dit artikel
-

Hands on Torq Trac: het dashboard van je elektrische sloep

Elektrische motorisering verovert niet alleen de auto-industrie, maar mondjesmaat ook de pleziervaart. En dat biedt interessante mogelijkheden, zoals een app die je alles vertelt over de motor.

Tot voor kort waren er voornamelijk een of twee PK fluistermotortjes: handig voor zeilers om de haven in of uit te varen, voor lichte plezierbootjes of als bij-motor voor sportvissers. Nu verschijnen er steeds meer sterkere elektromotoren, zoals de 24- en 48 volts motoren van Torqeedo.

Deze leveren tot bijna 10PK stuwkracht, zodat je ook met een fatsoenlijke grachtensloep zonder benzinedampen, lawaai en trillingen je na lange werkdag over je favoriete grachten kan glijden en alle beslommeringen even achter je kan laten.

De techniek maakt steeds meer mogelijk en betaalbaar, maar ook lokale belastingen stimuleren het elektrisch varen, ook hier zien we weer de gelijkenis met elektrisch autorijden. Een elektrische motor biedt meer (of in ieder geval accuratere) mogelijkheden tot inzichten en statistieken in ge- en verbruik van zo’n motor en dus ook de voorraad (benodigde) energie. Dat laatste bepaald de mate van range anxiety en dus het succes van elektrisch varen (ook hier weer de gelijkenis met elektrisch autorijden).

Torqeedo, leverancier van elektrische buitenboordmotoren, heeft hier met een ‘app’ op ingespeeld. Deze verbindt je smartphone via Bluetooth met je motor en het Battery Management System (BMS). Hoe werkt de app, en voegt deze wat toe aan het gebruik van de motor? Er moet immers geïnvesteerd worden. Niet in een app van een paar euro, maar in een stukje hardware (interface-kabel) welke 135 euro kost.

Verbinding maken tussen app en Bluetooth module gaat soepel: eerst de motor aan zetten, daarna app opstarten en de verbinding wordt gemaakt, eenvoudig en foutloos.

Toch zijn er in het gebruik wel een paar puntjes van kritiek: veel watersporters zijn gewend te rekenen in nautische mijlen. Toch vinden sommigen het prettiger te rekenen in kilometers. Niet alleen de huidige snelheid (immers wordt op veel grachten de maximale snelheid ook in kilometers aangegeven door de gemeente), maar ook de resterende range (wat kan je accu nog presteren?) worden daar in weergegeven. Het was te verwachten dat deze configuratie via een instellingenmenu kan worden veranderd. Daar kun je lang naar blijven zoeken, want die is er niet. Sowieso zou je verwachten dat als je motor al is ingesteld op een bepaalde eenheid, de app deze instelling overneemt.

De eenheden blijken (de importeur kwam vlot met antwoorden op mijn vragen per e-mail) eenvoudig te wijzigen door op de eenheidsweergave te klikken en zo sequentieel door de drie opties te lopen (mph, knopen en km/u). Je moet het maar even weten! De cijfers die gelogd worden, zijn de gemiddelde snelheid alsmede de maximale en de afstand met- en zonder (afdrijven!) motor. En natuurlijk de verbruikte stroom.

Een andere puntje van kritiek op de app is dat het de mogelijkheid heeft om de resterende bereik met je huidige accu weer te geven. En ook al toont de app een kaart met alle grachten en vaarwateren die je zou kunnen bevaren, de cirkel met resterende range is gewoon bepaald op basis van hemelsbreedte en dus rechtuit te bevaren bestemmingen. Dat is handig voor op het IJsselmeer, maar niet in de stad met stadsgrachten. Immers betreft dat geen aaneengesloten vaarwater, dus een langere omweg als vaarroute en dus een kleine cirkel van bereik.

 

Leuk is wel dat je een log van trips kan bijhouden (deze kunnen overigens nog niet geëxporteerd worden of gedeeld via social media).

Net als het display van de motor zelf toont ook de app natuurlijk hoe lang je (op basis van de huidige snelheid) nog kan blijven varen totdat de accu leeg is. Hier zit overigens misschien nog wel een groot voordeel van de app ten opzichte van de data die de motor zelf toont: het display op de motor heeft geen background verlichting. De app op de smartphone wel. Dus handig voor op dagen met felle zon of een vaartrip na je werk in de avondschemering.

Samengevat is de app een handige uitbreiding als display van je Torqeedo elektrische buitenboordmotor als je veel in avondschemering vaart en als je alle trips wilt loggen. De app probeert ook een schatting af te geven hoeveel CO2 uitstoot je hebt voorkomen door elektrisch te varen ten opzichte van het varen op benzine of diesel. Leuk natuurlijk, maar dat vormt geen harde businesscase voor de investering van 135 euro, tenzij je een gadgetfreak bent, of promotor van elektrisch varen. Stiekem hopen we natuurlijk dat toekomstige softwareupdates nog met interessante functionele toepassingen gaan komen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond