Deel dit artikel
-

Helft online professionals doet niet aan conversieoptimalisatie

De helft van de bedrijven voor wie online een significant kanaal is, streeft niet actief naar het beste resultaat. Verkeer naar een site halen, kunnen de meesten wel, maar de truc om van die bezoekers daadwerkelijke klanten te maken, hebben weinigen goed in de vingers.

Een belangrijke reden daarvoor is dat weinig organisaties de effectiviteit van hun website testen. Anders gezegd: er wordt amper aandacht besteed aan conversieoptimalisatie.

Janco Klijnstra van Traffic4u verwoordde het belang hiervan onlangs als volgt, in het reactiepaneel van Emerce: “Uiteindelijk wil je conversieoptimalisatie en websiteverbetering in het DNA van je organisatie hebben om de website af te stemmen op dure campagnes en andere verkeersbronnen. Uit eigen onderzoek hebben we gezien dat de helft van de bedrijven met een significante Adwords spent helemaal niet met Conversie Optimalisatie bezig zijn.“

Dat onderzoek laat zien dat 48 procent van honderd gepeilde organisaties helemaal niets aan conversieoptimalisatie doet:

Daar staat tegenover dat drie procent het continue doet. Concreet houdt dat in dat ze zes of meer A/B-testen per half jaar doen. Vijftien procent van de organisaties doen er vier à zes.

Degenen die deze techniek toepassen zien de resultaten meestal vooruit gaan:

Wie niet aan conversieoptimalisatie doet, is of met iets anders bezig of weet niet hoe ermee te beginnen.

Een van de sprekers vorige week tijdens Emerce Performance was de Amerikaan Bryan Eisenberg, conversiespecialist. Hij stelde: “Gemiddeld geven bedrijven 92 dollar uit om iemand naar hun site te krijgen. Daar staat tegenover dat ze 1 dollar uitgeven om van die bezoekende klant een betalende te maken.Onthoud dat Amazon op ieder gegeven moment tweehonderd testen doet om zichzelf te verbeteren. En vrees niet, Amazon komt eraan. Overal. Ook hier.”

Foto: William Christiansen (cc)

Deel dit bericht

17 Reacties

gerard challa

Dat lijkt wel op die stelling van vroeger: “De helft van het reclamebudget is weggegooid geld. We weten alleen niet welke helft.” Dat weten we nu gelukkig wel. Toch nog wat vooruitgang.

Janco Klijnstra

@Gerard: Bekende stelling. We hebben inderdaad meer inzage in de cijfers, ik neem aan dat je daar op doelt? Het gaat er natuurlijk om wat je eraan doet om het op te lossen en actie te ondernemen.

gerard

@Janco, ja daar doel ik op. En dan is het grappig – en triest – dat de helft van de bedrijven weinig tot niets onderneemt, terwijl ze het nu wel weten! Beter gezegd: kunnen weten. Maar als je niet wil testen…Werk voor je aan de (web)winkel Janco!

Chris

Interessant stuk. Kan ik het volledige rapport ergens vinden?

Janco Klijnstra - Traffic4u

@Chris: Je kunt het rapport downloaden op onze website: http://www.traffic4u.nl/conversion-optimization/cro-maturity-benchmark

Erwin Moojen

Je zou je kunnen afvragen of je deze dagen jezelf professional kunt noemen als je niet optimaliseert. Iedereen doet moeilijk over optimalisatie, maar vaak is het toch gewoon een kwestie van via trial en error learning opbouwen. Mijns inziens de basis van goede online marketing.

Jeroen Bos

Een heerlijke “open deur” maar o zo waar en treurig tegelijkertijd. Mijn stelling is dat het veel interessanter is om te weten waarom bij een conversie van 2% er 98% verdwijnt. Bij het verdwijnen van 96% heb je daarentegen met gelijkblijvende kosten namelijk het aantal transacties verdubbeld. Cheerz!

Niki van Wijk

Zoals vorige week al n.a.v. het artikel over Eisenberg al aangegeven is het een definitie kwestie. “Conversie optimalisatie is de wetenschap en kunst van het creëren van een ervaring voor een websitebezoeker met als doel om de bezoeker te converteren naar een klant” (Bron; wikipedia.org, vertaald uit het Engels).

Met andere woorden alle inspanningen die men doet om de gebruikers ervaring te verbeteren met als doel de conversie ratio te verbeteren vallen hier onder. Volgens mij doet de titel en de stelling dat 50% het niet interessant vindt om de conversie te verbeteren geen recht aan de werkelijke inspanning en intentie van website managers.

Mijn ervaring is dat iedere website zich bezig houdt met het verbeteren van de gebruikerservaring, maar dat niet iedereen daar A/B testen voor inzet. Vaak geeft de feedback van klanten, het bestuderen van je web analytics en kwalitatief onderzoek al voldoende aanleiding voor verbeteringen.

Wat wel interessant is, is waarom A/B testen weinig wordt ingezet en/of websites de afgelopen jaren conversie verbeteringen op andere wijze hebben weten te realiseren.

Janco Klijnstra - Traffic4u

@Niki: Inderdaad een definitie kwestie. Het onderzoek richt zich op A/B testing maar het is niet zo dat we alle andere inspanningen links laten liggen. In ons werk gebruiken we veel middelen (waaronder feedback tools en user testing) om direct zaken op te lossen die bijvoorbeeld overduidelijk ‘stuk’ of onjuist zijn. Ik denk dat je uiteindelijk veel zaken wel onder echte bezoekers wilt testen en meten wat het effect van optimalisatie is ten opzichte van de huidige situatie. Want: Signaleren is stap 1, oplossen is stap 2.

Robert-Jan van Diepen

Ik ben van mening dat de definitie van ‘conversieoptimalisatie’ te eng is. Het gaat niet alleen om een conversie van bezoeker naar klant maar het kan ook gaan om een bezoeker op een gemeentewebsite die de juiste informatie heeft gevonden om bijvoorbeeld een bouwaanvraag in te dienen. En inderdaad het gaat niet alleen om A/B testen. Het is een gamma aan methodieken die er voor zorgt dat je website beter gaat converteren.

Bertwin

@Robert-Jan: Helemaal eens. Online professionals zouden zich bezig moeten houden met het optimaliseren van de paden. Van eerste contact tot en met vervolg conversies (waarbij er inderdaad een verschil is tussen conversies en euro’s). Optimaliseren begint met het houden van overzicht. Enkel focussen op de prestaties van je site of juist op de prestaties van een campagne, maakt de kans groot dat je verkeerde beslissingen neemt.

Janco Klijnstra - Traffic4u

@Robert-Jan: Zoals ik in de reactie hierboven toelicht spelen ook kwalitatieve onderzoeksmiddelen in rol in conversie optimalisatie. Waar het om gaat is dat je van al je marketing inspanningen weten wat het oplevert ten op zichte de van huidige situatie. Wellicht dat online professionals wat te breed gekozen is in de titel. Het gaat hier om mensen die werkzaam zijn in de online marketing bij organisaties met een signifante Adwords besteding.

Marco

Conversie optimaliatie vergt een een investering welke ook rendement moet opleveren.

Als ik 1000 euro investeer om er 1001 euro beter van te worden, tja dan kies ik voor andere mogelijkheden.

In de grafiek staat wel dat 65% rendement haalt, echter er staat niet hoeveel rendement. 0,01% rendement is ook rendement 😉

Laurens Geleedst

Interessante bevindingen! Alleen heb ik wel een beetje het gevoel dat het erg kort door de bocht is om de ‘conversion optimization maturity’ van een organisatie te verbinden met het aantal testen dat per kwartaal wordt uitgevoerd. Het gaat, mijn inziens, meer om de kwaliteit dan de kwantiteit.

Immers, je kan dagelijks testen uitvoeren, door lukraak wat elementen aan te wijzen en deze te testen. Je kan het ook fundamenteler aanpakken, meer kwalitatief onderzoek doen, gerichter punten van verbetering aanwijzen en dan pas gaan testen. Netto test je dan minder, maar wel met een hoger rendement.

maurits van eeghen

@Marco: Ik zie bij de grafiek van rendement staan dat 65% van de bevraagden vindt dat er rendement is behaald en daarboven 10 % beperkt succes. Ik snap je opmerking dan ook niet. Maar in het licht van het niveau van je overige punten dan ook weer wel….

@Laurens: Wat denk jij dat de CRO maturity dan is, van de 48% van de bedrijven die nog nooit aan testing heeft gedaan.

Erwin Moojen

Ik denk hierbij ook dat het enorm belangrijk is dat er niet alleen obv gut feeling of inzichten wordt geoptimaliseerd. Dan ben je eigenlijk aan het veranderen en weet je niet of je aan het optimaliseren bent. Zeker niet als je meerdere aspecten verandert. Dus om zomaar alle wijzigingen als optimalisatie te kenmerken, dat gaat mij iets te ver. Ik denk dat, nog steeds, de kwantitatieve onderbouwing van het optimaliseren onderschat wordt. Met andere woorden, als je niet A/B/X testen doet, dan ben je niet aan het optimaliseren.

Marco Bouman

Hallo Erwin,

Leuk artikel. Ik dacht dat het % dat nu met conversie optimalisatie bezig is een stuk hoger lag. Komt waarschijnlijk omdat het mijn eigen vakgebied is.

Het A / B testen is een hele mooie manier om concreet met conversie optimalisatie bezig te zijn en het ook meetbaar te maken.

Maar daarnaast zijn er ook tal van ‘marketing wetten’ (zelfs nog van vroeger) die nauwelijks op webshops of sites worden toegepast.

En een hele belangrijke hierbij is (vooral voor webshops) is te zorgen voor vaste, terugkerende loyale klanten. De conversie percentages die dit kanaal (direct / none) haalt ligt vaak 2 tot 3 x zo hoog dan het gemiddelde voor de hele shop!

Hartelijke groet,
Marco Bouman

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond