Deel dit artikel
-

Klant Hellodialog betaalt alleen voor geopende mail

Hellodialog, onderdeel van webdesigner Pixelindustries, zegt de eerste Nederlandse e-mailserviceprovider te zijn die alleen kosten voor geopende nieuwsbrieven in rekening brengt. Drie vragen aan marketeer Maarten van Schalkwijk.

Wat houdt de nieuwe propositie in?
“Huidige spelers op de markt claimen dat ze grote volumes kunnen versturen. Maar het gaat een marketeer natuurlijk om de gelezen, niet om de ongeopende mails. Producten als AdWords en display-advertenties houden wel rekening met het aantal impressies, maar e-mail is achtergebleven. Er worden te vaak vaste abonnementen voor verstuurde nieuwsbrieven in rekening gebracht. Voor het succes van de klant is weinig ook. Onze techniek is gebaseerd op het inlezen een trackingpixel. Dan weten we dat de mail is geopend. En alleen dan brengen wij kosten in rekening.”

Voor wie is het product bedoeld?
“We mikken vooral op het midden- en kleinbedrijf, dus horeca, maar ook webwinkels die hun verkoopdata makkelijk met hun email marketing campagnes kunnen integreren. Deze categorie maakt niet snel gebruik van e-mailserviceproviders om budgettaire redenen. De drempel bij ons is erg laag, na registratie kun je gelijk aan de slag. We gaan onze klanten ook helpen met het schrijven en optimaliseren van nieuwsbrieven. Dat doet we met de Autoimprover. Daarmee kun je bijvoorbeeld het ideale verzendmoment bepalen. We kunnen ook steekproef doen met een aantal pakkende titels  om te kijken welke het beste werken. Met die meer succesvollere mails gaan we dan verder. Tachtig procent van e-mail blijft ongeopend. We bieden inzicht in het leesgedrag van de ontvanger. Daar is nog veel winst te behalen.”

E-mail is nog niet doodverklaard?
“Er wordt dit jaar meer in geïnvesteerd in email-marketing dan in het verleden. Onderzoek van Strongmail geeft aan dat 55 procent van de door hen benaderde bedrijven hun budget voor email marketing verhogen. Het gaat om aandacht die je op andere manieren niet zo makkelijk krijgt. En via smartphones en tablets lezen mensen hun mail steeds vaker. Als marketeer wil je dus juist in die inbox aanwezig zijn.”

Deel dit bericht

6 Reacties

Bas van der Veeken

Ongemogelijk te garanderen. Standaard staat plaatjes tonen uit, zowel op desktopclients and webmail, dus kun je niet bepalen of de mail geopend is.

Maarten van Schalkwijk

Hoi Bas, Het is inderdaad niet te garanderen. Als de plaatjes niet worden geladen wordt er ook geen open gerekend voor de klant. In dit geval dus een voordeel voor de klant.

Peter Oskam

Mooi businessmodel! Laat vertrouwen zien in eigen product.

Michal

@maarten naast de pixel kun je natuurlijk ook prima een klik als geopend rekenen.

Satya

@Peter & Artikel

Lijkt me juist een lastig business model. Hun core activity is in feite om meer mails aan te laten komen, want dan draaien ze meer omzet. Maar welke controle kunnen ze daar op uitoefenen? Als mijn mailing list ruk is, dan is mijn conversie laag. Maar dan heb ik er misschien wel 500K mails uitgestuurd. En die kosten moeten ze wel dragen.

Industrie gemiddelde conversie voor mailings ligt tussen de 20-45% (http://mailchimp.com/resources/research/email-marketing-benchmarks-by-industry/).
Dus òf ze zijn slim en hebben hun pricing op dit gemiddelde berekend, is het dus vooral een marketingstunt en zijn ze in feite duurder dan de concurrentie, òf ze gaan zichzelf in de vingers snijden.

Maar ik ben benieuwd, het idee is leuk.

Maarten van Schalkwijk

@Michal een click through wordt ook als open gezien.

@Satya Daarvoor hebben we nou juist de Autoimprover bedacht. We zijn ons er van bewust dat we gebaat zijn bij het succes van onze klanten. We hebben hier al een aantal interessante functies voor ontwikkeld (Subjectline optimizer, Timescheduler en A/B testing). We blijven onze klanten helpen met het verbeteren van de open rate door slimme integraties.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond