Deel dit artikel
-

Hoe Amazon een Appie Heijn wordt

Amazon testte vijf jaar lang een boodschappendienst in Seattle onder de noemer AmazonFresh. Vanaf deze week wordt die dienst ook in Los Angeles beschikbaar gesteld en in het najaar in San Francisco en directe omgeving.

De planning is om volgend jaar twintig grootstedelijke gebieden te bedienen, eerst in de VS, maar uiteindelijk ook daarbuiten. Dat moet de schrik van Ahold zijn. Volgens analist Bill Bishop zou Amazon maar liefst veertig markten op het oog hebben.

Logisch is het wel. Want alleen al in de VS wordt jaarlijks 568 miljard dollar omgezet via winkels en supermarkten. Daarmee is Amazon in eerste instantie een bedreiging voor supermarkten als Kroger Cop, Safeway en Whole Foods Markets. Amazon zou zijn producten goedkoop kunnen leveren als tegelijk ook andersoortige bestellingen geleverd worden.

Met de uitbreiding zou Amazon ook een gevaarlijke concurrent kunnen worden van UPS en FedEx, zeker als het bedrijf op grote schaal busjes gaat inzetten.

Daarmee zou de geschiedenis zich herhalen, want menigeen herinnert zich nog de boodschappenstartup Webvan, die tijdens de dotcomcrisis ten onder ging.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond