Hoe komt de Emerce 100 tot stand?

Emerce heeft onderzoeksbureau Motivaction in de arm genomen voor de ondersteuning bij het uitvoeren van het kwantitatieve imago-onderzoek voor de Emerce 100. De redactie van Emerce stelde de vragenlijst op. Motivaction heeft de data verzameld en verwerkte de resultaten.

De doelgroep van het onderzoek bestond uit lezers van Emerce, Management Team en Computable die werkzaam zijn in de branches Marketing, ICT of Business. In de periode 19 juli 2010 tot en met  30 augustus 2010 werden 46.143 mensen door Motivaction per e-mail uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. Uiteindelijk hebben netto 1856 respondenten meegedaan aan het onderzoek. De respondenten waren afkomstig uit een door Emerce aangeleverd adressenbestand.

Per respondent zijn maximaal zes bedrijven voorgelegd ter beoordeling. Men kon in eerste instantie alleen bedrijven beoordelen waar men daadwerkelijk ervaring mee heeft. Indien men met minder dan zes bedrijven ervaring heeft werden ook bedrijven voorgelegd die men alleen van naam kent.

De deelnemers bepaalden voor vier criteria de rangorde van belangrijkheid als het gaat om de keuze van een aanbieder. Deze criteria bestonden uit: kennis/knowhow, prijs-kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en flexibiliteit.

In totaal werden 682 bedrijven in het onderzoek meegenomen. Deze bedrijven waren onderverdeeld in 19 categorieën. De respondenten konden geen bedrijf beoordelen binnen de categorie waarin men zelf werkzaam was. Dit om oneerlijke concurrentie te voorkomen. De gebruikte lijst van bedrijven en categorie-indeling werden samengesteld door Emerce. Als incentive is onder de deelnemers aan het onderzoek een iPad verloot.

Berekening eindlijst

Net als voorgaande jaren is de rangorde van bedrijven bepaald aan de hand van een score. De wijze waarop deze score tot stand komt wordt hierna beschreven.

Voor elk van de vier criteria (kennis/knowhow, prijs-kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en flexibiliteit) werd per categorie de rangorde van belangrijkheid omgezet in een gewicht. Eerst werd het aantal respondenten dat een criterium op de eerste plaats zette vermenigvuldigd met 4, op de tweede plaats met 3, de derde plaats met 2 en de vierde plaats ten slotte met 1. Het gewicht werd nu bepaald door de som van deze vier producten (vermenigvuldigingen van aantallen respondenten met respectievelijk 4, 3, 2 en 1) te delen door het totaal aantal respondenten van een categorie.

Om de totaalscore van een bedrijf te berekenen werd de score van dat bedrijf op de vier criteria vermenigvuldigd met de gewichten van de criteria. In de resultaten zijn alleen die bedrijven opgenomen waarvan de totaalscore tot stand is gekomen op basis van de beoordeling van minimaal 15 respondenten. Gezien het beperkte aantal waarnemingen per bedrijf dienen de resultaten als indicatief worden beschouwd.

1 Reactie

Hoe kunnen jullie in godsnaam zo'n onderzoek publiceren waarbij ik quote jullie zelf even : "Indien men met minder dan zes bedrijven ervaring heeft werden ook bedrijven voorgelegd die men alleen van naam kent " Oftewel mensen mogen iets zeggen over het bedrijf waar men alleen de naam van kent. "Gezien het beperkte aantal waarnemingen per bedrijf dienen de resultaten als indicatief worden beschouwd."  Het belachelijk aantal waarneming van vaak minder dan 20 kunnen toch niet als maatstaf gelden. Het gevolg is dat genormeerde marketing adviesbedrijven zoals VODW, Accenture en Bearing Point niet eens voorkomen. En dat van opleiding bedrijven zelfs een Nyenrode, ISBW en NCOI niet te vinden zijn. Als je als blad denkt een oordeel over organisaties te moeten uitspreken dan svp wel gefundeerd graag. Dit is een regelrechte aanfluiting.

Reactie plaatsen