Deel dit artikel
-

Hoog- en laagvliegers bij Startupbootcamp

Ze stonden er bij alsof ze allemaal waren geslaagd voor het schoolexamen: de negen startups van Startupbootcamp Amsterdam, die zich gisteren op het hoofdkantoor van ABN ARMO mochten presenteren aan investeerders. Dit keer in gezelschap van Koningin Maxima en Neelie Kroes.

Veel geld hadden de startups die zich gisteren aan een zaal vol investeerders presenteerden niet nodig. De bedragen waren per startende onderneming niet hoger dan een half miljoen euro. Enerzijds omdat de startups samen al een miljoen euro hadden opgehaald voordat ze de eindstreep van DemoDay hadden gehaald, anderzijds omdat geen van de gepresenteerde ideeën echt revolutionair nieuw te noemen is en je moeilijk kunt overvragen. En toch raakte menigeen in de zaal begeesterd door de manier waarop die ideeën door bevlogen ondernemers werden gepresenteerd. De pitch was soms nog beter dan het idee zelf.

Neem 7 Write Publishing, een platform waarmee je je eigen boek kunt publiceren. Hadden we niet al Lulu, Mijnbestseller.nl of Tenpages? Toch denkt de Australische startup het beter te kunnen doen, dankzij wereldwijde overeenkomsten met Kobo, Peecho, Scribd, Microsoft, Google Play en Amazon. CEO Tiffany Hart benadrukte dat het hele proces van publiceren zeven seconden kost. Kom daar maar eens om bij de andere platforms.

En gaat Presentain uit de Oekraïne echt de PowerPoint vervangen? Het publiek kan presentaties meekijken op tablet of smartphone, vragen stellen en stemmen. De presentator kan de app als klikker gebruiken. Maar wie heeft daar echt een maandabonnement voor over? Het Franse Twoodo ziet zich op zijn beurt als een grote concurrent van Yammer. De markt voor online collaboratie wordt geschat op 42 miljard dollar, waarvan Yammer (Microsoft) nog geen een procent heeft, dus zijn er ‘volop kansen’.

Hanneke Stegweg, met vijftien jaar ervaring in de logistiek, kwam op het idee van iLost – de Google voor gevonden voorwerpen – toen ze haar camera in de trein verloor. Via de app van iLost (of via het web) kunnen organisaties als hotels, restaurants en evenementenbureaus foto’s uploaden van de voorwerpen zijn zijn blijven liggen. De eigenaar kan het voorwerp zelf ophalen of een koerier sturen.

Er moet op allerlei manieren aan het concept verdiend worden, via abonnementen, advertenties of door een vervangende aankoop te suggereren indien het voorwerp niet meer wordt teruggevonden. Stegweg rekent op een euro omzet per artikel. Alleen al de London Underground zit jaarlijks opgescheept met 250.000 gevonden voorwerpen en zo rolden indrukwekkende cijfers over het scherm. Amsterdam ArenA en citizenM zijn de eerste klanten, met NS wordt gepraat.

Het Nederlandse Fuel Up stopt grote bedrijven en startups in een database, zodat ze van elkaars kennis en expertise kunnen profiteren zonder opnieuw het wiel uit te vinden. Oftewel: dating voor bedrijven.

Veruit het meest ambitieuze project werd gepresenteerd door Italiaanse Aliveshoes. CEO Luca Botticelli komt uit de Italiaanse schoenenvallei Le Marche, al jaren een trekpleister voor modefans en fashionista’s. AliveShoes stelt inmiddels enkele honderden schoenenontwerpers in staat om online hun eigen schoen te ontwerpen die door Italiaans handwerkers worden gemaakt en verscheept. Zo snijdt het mes aan twee kanten: beginnende ontwerpers vinden een massapubliek, en een regio krijgt werk uit de hele wereld. Botticelli rekent op tienduizend ontwerpers volgend jaar die met hun ontwerpen vijf miljoen euro omzet zullen draaien.

Gaan deze startups het redden? De vorige lichting liet in een video weten dat het goed met ze ging, zij het dat de meeste buitenlandse startups Amsterdam alweer hadden verlaten. Volgens medeoprichter Ruud Hendriks van Startupbootcamp Amsterdam is dat jammer. Hij zou buitenlandse starters graag wat langer houden en drong bij eurocommissaris Neelie Kroes aan op flexibele visumvoorwaarden.

 

 

Deel dit bericht

3 Reacties

fva

Prima bondige samenvatting.

Presentain, FuelUp, Twoodo, iLost & AliveShoes wil ik persoonlijk iig. zsm gebruiken, dus die test slaagt. Hangt idd. van prijskaartjes af.

mvg,

FvA

fva

@Jan Libbenga. Wat ik persoonlijk uiterst interessant vond ook was dat er nu eindelijk straks wat lijkt te gebeuren aan de belastingen voor startups. ? apart artikel ?

Marcel

Altijd leuk om zo bevlogen starters te zien. Toch blijft gelden dat een goed idee alleen niet genoeg is. Het verwezenlijken van de visie vereist grondige planning en doorzettingsvermogen. Dat is vaak veel moeilijker dan een goed idee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond