Deel dit artikel
-

‘Hooguit vijftien procent Nederland gebruikt adblockers’

Een brede meting van Storm Insights laat zien tussen de vijf en vijftien procent van de Nederlandse internetters een adblocker gebruikt. Het bedrijf brengt een Adblock Buster uit. “Primair moet de discussie gaan om hoe we omgaan met online reclame als branche”, vindt Jasper Dijkstra.

Twee dozijn uitgevers in Nederland staan klaar om de Adblock Buster van Storm Insights uit te proberen. Eigenlijk heeft zo’n middel enkel impact als het op grote, landelijke schaal wordt ingezet. Voor de deelnemende bedrijven, die Dijkstra niet bij name noemt, is het meer een stap in een leerproces.

“De Buster is eigenlijk voorgekomen uit ons consultancywerk. We zijn helemaal geen productpushers. We ontwikkelden een script dat kan zien of online reclame wel of niet wordt uitgeserveerd rondom adblockers. Er zijn namelijk nog aardig wat gevallen waarbij een adverteerder wel moet betalen voor reclame die niet vertoond is.”

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!