Deel dit artikel
-

Huishoudboekje ING komende weken online

ING zet nog deze zomer de eigen dienst Tim, een online huishoudboekje, in de markt. Eerder was de belofte dat de dienst een jaar geleden opengesteld zou worden.

Het verhaal van het online huishoudboekje van ING was al bekend. Deze zomer nog kunnen de eerste klanten bij ING er gebruik van gaan maken.

De bank wil niet uitsluiten dat het in de toekomst de data uit deze dienst gaat gebruiken om de klanten te voorzien van advies over eigen producten. “In het begin gebruiken we deze gegevens zeker niet, we willen het eerst in de markt zetten”, aldus een woordvoerder. Ze vervolgt: ”Het kan zijn dat wanneer blijkt dat een klant handigere keuzes kan maken omdat ze bijvoorbeeld teveel geld uitgeven aan energie, dat ze dan tips krijgen.”

Worden eigen producten van ING dan ook onder de aandacht gebracht? “Wellicht op termijn, maar daar moeten we eerst naar kijken. Het belangrijkste is dat we daarbij eerst toestemming van de klant moeten krijgen. De privacy van de gebruiker staat voorop, daar gaan we secuur mee om.” Uitsluiten dat de bank deze data voor eigen gewin gaat gebruiken, wil de woordvoerder niet.

Met het inzicht date en bank zou kunnen krijgen door een kijkje in de huishoudboekjes van klanten, is het natuurlijk goed mogelijk om daarop inhakend een eigen andere dienst onder de aandacht te brengen.

Zo biedt ING met Tim ook de mogelijkheid om vergelijkingen te trekken met andere klanten met gelijksoortige inkomsten. Uiteraard blijft de verstrekking van data anoniem.

Inmiddels zijn er genoeg andere soortgelijke diensten op de markt, waaronder het bankonafhankelijke Yunoo. Al moet worden aangestipt dat ook hier inmiddels een grote partij achterzit, Sanoma Digital nam begin dit jaar een aandeel in de startup.

ING zegt het voordeel te hebben dat de dienst Tim gekoppeld is aan de rekening van de gebruiker. Bij Yunoo bijvoorbeeld moet de gebruiker de transacties op de rekening eerst exporteren en vervolgens importeren. “Bij Tim gaat het automatisch, je hoeft geen extra handeling te verrichten om een inzicht in je financiën te krijgen. We zijn de eerste bank die een dergelijke dienst aanbiedt die direct gekoppeld is aan de rekening.”

Yunoo is in 2008 opgericht en is met meer dan 90.000 gebruikers het grootste online huishoudboekje van Nederland. ING heeft miljoenen klanten die van de dienst gebruik kunnen maken. Wat de doelstellingen zijn bij ING over het aantal klanten dat de dienst moet gebruiken, daarover wil de woordvoerder geen concrete uitspraken doen. “Zoveel mogelijk”, luidt het korte antwoord.

ING mag dan meer klanten hebben, de dienst werkt in eerste instantie alleen met een ING-rekening. Het is niet mogelijk om, zoals bij bijvoorbeeld Yunoo, meerdere gegevens uit verschillende rekeningen van verschillende banken, te importeren.

Verder lijken er weinig verschillen te zijn met bestaande concurrent Yunoo. In beide gevallen kunnen er budgetten opgesteld worden en biedt de dienst een gedetailleerd overzicht van de uitgaven en inkomsten.

Een woordvoerder van Yunoo meent dat er wel degelijk verschillen zijn. "Yunoo bestaat uit drie pijlers: inzicht, kennis en besparen. Wat ING gaat doen dat is alleen inzicht, de transactie waarbij het huishoudboekje leidend is."

Hij vervolgt: "Wij bieden ook kennis en besparen. Dat betekent dat wij een onafhankelijke vergeljking doen waarmee de gebruikers op hun lasten kunnen besparen En we hebben de kenniscommunity. Gebruikers kunnen vragen stellen en antwoorden krijgen, daar werkt het Nibud ook aan mee."

De woordvoerder van Yunoo denkt wel dat ING goed bezig zal gaan met het ‘inzichtgedeelte’, maar benadrukt dat de propositie van Yunoo anders is als bankonahankelijke partij. "Het is ook een verschil dat Tim geld gaat kosten, niet eerste jaar, maar later wel. Yunoo is gratis en blijft dat." Bovendien stuit het Yunoo tegen de borst dat ING niet uitsluit de data te gaan gebruiken om eigen producten aan de man te brengen. "Dat sluiten wij wel uit, wij doen dat niet."

Het gebrek aan een rechtstreekse koppeling met een bank, dat laat ook de woordvoerder niet onberoerd. "Dat zouden we heel graag willen, maar daar zijn de banken niet happig op. We werken wel aan een oplossing om dat simpeler te maken. Dat gaat betekenen dat onze gebruikers straks met een druk op de knop Yunoo kunnen bijwerken."

De toegang tot Tim wordt gefaseerd uitgerold. Als de dienst deze zomer van start gaat, dan krijgen niet direct alle miljoenen, maar enkele duizenden klanten toegang. Elke maand worden er nieuwe gebruikers toegelaten. Die het eerst komt, die het eerst maalt.

Deel dit bericht

6 Reacties

Remco

Tja, Yunoo blijft dan toch makkelijker. Ik, en waarschijnlijk velen met mij, binden zich niet meer aan een enkele bank.  Ik hoop wel dat Yunoo binnenkort wat makkelijk te updaten is. ABN Amro is ook bezig met iets dergelijks volgens mij (kreeg gisteren een ad te zien op de site) en heel toevallig kan ik al een half jaar geen rekeninginfo downloaden.

Jannemiek - Emerce

@Remco, Een woordvoerder van Yunoo liet nog weten aan een oplossing te werken voor het exporteren en importeren van de gegevens. "We werken wel aan een oplossing om dat simpeler te maken. Dat gaat betekenen dat onze gebruikers straks met een druk op de knop Yunoo kunnen bijwerken." En mag ik nog even vragen wat voor ad je precies op de site van ABN Amro te zien kreeg?

Remco

@Jannemiek op abnamro.nl zag ik na uitloggen iets staan over een samenwerking met http://www.familiekompas.nl. Ik heb me er verder nog niet in verdiept. M'n opmerking over het importeren was overigens niet helemaal juist verwoord. Ik zag in de tekst dat Yunoo er mee bezig is maar tot op heden gooit m'n bank (of 1 daarvan eigenlijk) steeds roet in het eten waardoor import helemaal niet werkt. Ik hoop dus dat Yunoo die issues weet te omzeilen.

Paul

Het officieel in april 2010 gelanceerde online huishoudboekje, Cashflow.nl, maakte vorige week bekend Nibud Referentiecijfers binnen hun digitale online huishoudboekje te integreren voor het anoniem vergelijken van je huishoudboekje met duizenden vergelijkbare Nederlanders. Ik mis daarom Cashflow.nl in dit rijtje. Cashflow.nl is van software ontwikkelaar Invers dat inmiddels financi?le softwareoplossingen levert aan meer dan 200.000 klanten. Van het onafhankelijke Cashflow.nl maken, sinds de beta in 2009, inmiddels een kleine 40.000 mensen gebruik. Lees ook het persbericht over de koppeling met het Nibud op de website van Emerce:  http://www.emerce.nl/press.jsp?rubriek=104943&id=3049226

Bas Dijk

@ Jannemiek, Hierbij een zojuist gepubliceerd bericht over Familiekompas en het online huishoudboekje Uitgavenkompas, hoop dat je daar wat aan hebt. Al je familiezaken regelen op 1 portal? Bekijk Familiekompas en het online huishoudboekje Uitgavenkompas!  http://pressdoc.com/p/00041b  

Ivar

Zoals in de comments wordt gezegd zijn er inderdaad meer opties dan Tim en Yunoo, zoals Cashflow en Familiekompas.Op dit moment zijn er 22 digitale huishoudboekjes opgenomen op: http://www.overzicht-digitale-kasboekjes.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond