Deel dit artikel
-

Human.co: ‘We zijn de Google Now voor health’

Het aantal gebruikers van bewegingsapp Human.co is explosief gestegen dankzij de komst van iOS8. En gratis promotie door Apple zelf. Desondanks wordt er nog geen cent verdiend.

Gebruikers stimuleren om dertig minuten of meer per dag te bewegen, dat is het doel van Human.co. Wie de app, vooralsnog alleen voor de iPhone, op de achtergrond heeft draaien, weet aan het einde van de dag hoeveel minuten hij heeft gelopen, gerend of gefietst en hoeveel calorieën hij daarmee heeft verbrand. Dat werpt z’n vruchten af. “75 procent van de mensen die de app installeert, beweegt na zes weken meer”, aldus Paul Veugen, die samen met Renato Valdes de app bedacht. “In tegenstelling tot andere bewegingsapps zoals Moves focussen wij niet op de data, maar op het veranderen van gedrag.”

Apple
Het meten van beweging met hulp van sensoren en gps is ingewikkelder dan het lijkt, vertelt Veugen. Zo rijdt een auto in de stad bijvoorbeeld vaak zachter dan een racefietser op het platteland. “Een van de belangrijkste mechanismen die we hebben ingebouwd, is dan ook de feedbackknop, waarmee gebruikers zelf een correctie op de data kunnen doen. Als de app registreert dat je op tijdstip X tien minuten hebt gefietst, terwijl je toen op een veerpont stond, is het wel zo handig dat je dit kunt aanpassen.”

Zo’n 95 procent van de gebruikers komt momenteel uit de Verenigde Staten, dat voor vijftig procent uit vrouwen bestaat. “We hebben Human, dat werkt met gamificationelementen, ook ontworpen met een vrouw in ons achterhoofd. Dat onderscheidt ons ook van andere activiteitenapps, die veelal zijn gericht op mannen met interesse in technologie. Op deze manier spreken we een bredere groep aan.”

Downloadcijfers deelt de medeoprichter niet, maar het streven is om voor het einde van dit jaar op één miljoen downloads te zitten. “Sinds de recente lancering van IOS8 is het aantal gebruikers al verdubbeld. Dat komt met name doordat Apple ons in de App Store op meer dan honderd plekken een prominente positie heeft gegeven.” Human.co is namelijk een van de eerste gezondheids- en activiteitenapps die naadloos communiceert met de nieuwe healthkit. “Op termijn zijn we Google Now voor health.”

Verdienmodel
De startup moet het vooralsnog stellen zonder inkomsten. “Voordat we een vergoeding voor de app gaan vragen, willen op korte termijn eerst nog een aantal verbeteringen doorvoeren en investeren in extra functionaliteiten.” Uiteraard heeft Veugen al wel ideeën over mogelijke toekomstige verdienmodellen. “Van kledingmerken die geïnteresseerd zijn in onze gebruikers tot het aanbieden van premiumdiensten waar gebruikers voor moeten betalen, zoals langetermijnstatistieken.”

Hoewel gebruikersdata niet de primaire focus is, levert het en passant wel een schat aan informatie op. Inzichten die op termijn te gelde kunnen worden gemaakt. “Denk aan een gemeente die een nieuwe fietsenstalling wil bouwen en inzage wil in de lokale fietsbewegingen. Nu krijgen we al veel van dergelijke informatieaanvragen, van onder meer universiteiten en urban planners. Omdat de data op geen enkele manier naar individuele personen te herleiden mag zijn, zijn we daar echter nog terughoudend mee.”

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#135)

Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

2 Reacties

John

1 tip. Vergeet kledingmerken die gaan betalen voor die data.

Hendrik

Volgens mij zijn er genoeg startups die niets verdienen, waarom worden die toch zo vaak belicht?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond