Hyperlokale nieuwsproef Telegraaf Media richt zich op Randstad en Brabant

Dichtbij.nl, het hyperlokale nieuwsplatform van TMG, maakt 1 juni de sprong naar de Randstad. Een maand later volgt Brabant en de rest van Nederland. Het gaat in totaal om de uitrol van 82 verschillende lokale online platformen voor lokaal nieuws.

De uitrol naar de Randstad bevat 23 platforms. Bart Brouwers, hoofdredacteur Lokaal Online bij TMG: “Vanuit die 23 willen we het uiteindelijk nog kleiner maken.” De gebruiker moet op termijn zelf, door middel van personalisatie aan kunnen geven hoe groot zijn regio is. Maar dat is nog even toekomstmuziek.

Vanaf 1 juli komen de portalen voor Brabant online. Dat gebeurt vanuit de vier grote steden: Eindhoven, Tilburg, Breda en Den Bosch. De rest van het land gaat op dezelfde datum live. “In ieder geval met een aggregatiemodel. Dan hebben we het over 82 verschillende platforms. In 8 steden voegen we nog mensen toe om een soort aggregatieplus-model te maken. Het zal niet de volledige variant zijn zoals die in Brabant en de Randstad wordt gelanceerd.”

Dichtbij.nl, waar nu nog  in een proef vier portalen voor lokale verslaggeving onder vallen, wordt de komende maanden landelijk uitgerold. “De signalen zijn zodanig, dat we de volgende stap durven te zetten”, aldus Brouwers.

In de proeftuin moesten vier verschillende pilots hun succes bewijzen. Twee aggregatie pilots, een community en een commerciële pilot in Eindhoven, Woerden, Zwolle en Henio, gingen eind vorig jaar live. De voorbereiding liep al langer.

“We hebben bewezen dat het werkt. Natuurlijk zijn we er nog niet, maar we moeten nu laten zien dat het structureel ook succes heeft”, zegt Brouwers. Hij kwam tot de conclusie dat de aparte pilots niet tot hun recht kwamen. “Het beste is een combinatie van die drie. Ze leveren allemaal wel een deel van het gewenste effect op, maar geen van allen het gehele effect.”

Om die reden werd er de afgelopen 4 maanden in Eindhoven gewerkt met een combinatie van een aggregatie-, commercieel en community-model. Brouwers kan geen exacte cijfers geven, maar laat wel weten dat deze pilot de meeste onkosten er uit heeft.

Om te kijken of het gecombineerde model van Eindhoven ook werkt op een breder vlak, wordt het initiatief nu landelijk uitgerold. “In Eindhoven leverde het harde nieuws bijvoorbeeld veel eenmalig bezoek op, en was de community de drijvende kracht achter het terugkerende bezoek.” Zaak is nu om te ontdekken of dit model werkt in andere regio’s en voor langere tijd.

Hyperlokale nieuwssites zijn niet nieuw. Veel uitgevers proberen de markt van lokale webadvertenties te kraken en en passant nieuwe verdienmodellen te ontdekken. Zo heeft AOL het Patch-initiatief, waarbij inmiddels honderden lokale nieuwssites zijn opgericht, die allen werken met een vaste redacteur die wordt bijgestaan door meerdere freelancers.

Deel dit item

Gerelateerde items

Reactie plaatsen