Deel dit artikel
-

Hyves grote pijnpunt bij TMG

De opbrengsten van Telegraaf Media Groep zijn afgelopen jaar met 36 miljoen gedaald door tegenvallende advertentieverkopen en een negatieve omzetontwikkeling van Hyves. De uitgever waardeerde 36,5 miljoen euro goodwill van Hyves af.

De resultaten van Hyves over 2012 hebben volgens TMG niet aan de ambitie voldaan en hebben geleid tot een bijzonder waardeverminderingsverlies. Het sociale netwerk richt zich nu specifiek op jongeren en ontwikkelt daarnaast activiteiten in social en casual gaming.

Dankzij kostenreducties en acquisities werd de daling van het genormaliseerd EBITDA-resultaat beperkt tot 21,2 miljoen euro tot 41,3 miljoen euro (2011: 62,5 miljoen). Het nettoverlies bedroeg 15,1 miljoen euro. De omzet kwam uit op 577,2 miljoen euro.

Ook deelnemingen, vooral uit ProSiebenSat.1 Media AG, brachten minder op.

De advertentiemarkt, met name in print, is in de loop van 2012 verder en sneller dan verwacht gedaald. Er is volgens de uitgever geen uitzicht op een snel herstel waardoor versnelling van kostenmaatregelen nodig is. De gelden die beschikbaar kunnen komen uit ProsiebenSat.1 Media AG zullen worden ingezet om het kernbedrijf een gezonde balans te geven en om liquiditeit te creëren voor aandeelhouders.

Er is wel groei gerealiseerd bij digitale activiteiten in het algemeen, maar dat is niet voldoende om te compenseren voor een volgens CEO Herman van Campenhout ‘significant slechtere markt’. Het bedrijf houdt echter vast aan de ingezette crossmediale strategie.

TMG houdt voor komend jaar rekening met een verdere daling van de print advertentie-opbrengsten, een geringe daling van oplage-opbrengsten en een geringe stijging van radio advertentie-opbrengsten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Arjan

Iedereen, met een klein beetje verstand, dat Facebook up and coming was, maar toch kochten ze Hyves. Tja, dom, dom, dom. Die oprichters hadden echt een engeltje op hun schouders, want ze wisten wel dat het een dead end was.

Lars

Arjan,

Ik denk dat het gezegde “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” vaak niet op gaat als je een dergelijk acquisitie traject bent gestart. Hoewel je verstand zegt dat het beter is het niet te doen, zit er al zoveel tijd en geld in dat het een serieuze bedreiging voor je baan is om de stekker er uit te trekken. Dan kan je er beter mee doorgaan en hopen dat het alsnog een succes wordt. In dat geval ben je je baan zeker, zo niet, dan vlieg je er een paar jaar later uit.

Maar inderdaad, de ComScore cijfers op het moment van overname zeiden genoeg.

Bas

Het is makkelijk om Facebook de schuld te geven. Hyves werd een puberaal social network, waar je als volwassene geen trek in had. De grote uittocht van gebruikers kwam vooral door de manier waarop Hyves zich profileerde. Een sterk, Nederlandse, tegenhanger, was prima mogelijk geweest als ze het platform op een meer volwassen wijze hadden voortgezet. Nu is het een kleutertuin geworden.

Dennis Sievers

Gewoon een duidelijk teken aan de wand dat het digitale spectrum voor veel bedrijven nog een grote onbekende is (was). Hyves is in een opwelling gekocht, want degelijk marktonderzoek had destijds ongetwijfeld aangetoond dat de rek allang uit de groei was.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond