Deel dit artikel
-

Hyves stelt TMG flink teleur

Hyves blijft qua financiële prestaties ver achter bij de hoge verwachtingen van moederbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG). Dat concludeert het FD vanochtend naar aanleiding van cijfers van de TMG Groep.

De uitgever heeft de interne winst- en omzetdoelen voor Hyves in 2012 nu al afgeschreven. De Telegraaf Media Groep betaalde 43 miljoen voor het sociale netwerk.

De afnemende activiteit van leden is een belangrijk pijnpunt bij Hyves. Gebruikers stappen massaal over op Facebook. Sinds januari kalfde het aantal Hyves-paginabezoeken af van 200 miljoen tot minder dan 150 miljoen in oktober, meldt het FD.

Vandaag praat TMG-topman Herman van Campenhout de buitenwacht bij over zijn strategie. De opbrengsten van het kernbedrijf voor kranten en huis-aan-huisbladen zijn structureel aan het krimpen. De komende jaren is daarom een oorlogskas van liefst 300 miljoen euro gereserveerd voor acquisities in met name de online-, social media- en e-commerce-sector. Daarmee wil TMG zich uiterlijk in 2016 hebben omgevormd tot een breed mediaconcern gericht op drie pijlers: print, online en radio.

De TMG Groep wil onder meer inzetten op digitale abonnementen en betaalde apps. Ook  e-commerce vormt een belangrijke stap voor het bedrijf. “We gaan actief transacties faciliteren. Ook voor onze zakelijke klanten.”

Deel dit bericht

10 Reacties

Victor

En dit is versassend omdat? Deze teloorgang was al ingezet op het moment van overname.

arjan

goh, wat een verrassing

waarom denk je dat sites als pimpmypro.nl en geenvriend.nl verboden zijn door hyves? ze tonen akelig goed aan hoe groot de leegloop is; al je vrienden die hyves verlaten heb je direct in kaart

durven genoemde sites geen statistieken te delen? zou enorm interessant zijn

Bernard

Dat is niet gek. Er werken alleen maar arrogante mensen. Heb jarenlang met ze samengewerkt en je krijgt elke keer een betweter voor je neus. Nooit een fatsoenlijk antwoord en als je om een antwoord vraagt krijg je het vaak niet. Ik hoop dat de hele boel om zal donderen. Dan neem ik alles voor een appel en een ei over, knikker de helft eruit en lach mij een ongeluk. Zonder de krant hadden ze allang omgevallen. Het promotie-beleid is zoals je merkt een lachertje, het stelt niks voor. Immers hadden ze dan wel een betere omzet gehad.

Elroy

Ik vind de afname nog meevallen. Ik had inmiddels verwacht dat het een stuk slechter ging. Zelf heb ik een lange tijd geleden Hyves verwijderd en zit al een jaar of 3 op Facebook. Toch ben ik benieuwd naar de nieuwe strategie.

Misschien toch maar een nieuwe Hyve aanmaken.

Robbert

Die afname heeft TMG heus wel ingecalculeerd en als je zelf bij elke artikel naar je facebook-pagina verwijst i.p.v. naar Hyves dan kies je er blijkbaar voor om het nog een beetje uit te melken en dood te laten bloeien. Ik neem aan dat dit een bewuste keuze is.

Martijn Mengerink

TMG onderneemt de zoveelste poging om slagvaardig te worden wat tot dusver niet is gelukt ondanks de inzet van diverse ongetwijfeld goedwillende divisie directeuren. Herman Campenhout kan wel met 1 trend breken; voor het eerst de verantwoordelijke divisie directeuren af te rekenen op de prestaties en de gedane beloftes. Dan wordt eindelijk het Kaf van het koren binnen het concern gescheiden. Dat is teminste een pleister op de wond voor de 350 mensen die hun baan gaan verliezen bij de zoveelste reorganisatie. Er lopen mensen rond die kennelijk hebben mogen blijven falen en het mochten afwentelen op bijvoorbeeld divisies die wel goed draaien.
In dat kader is het interessant dat TMG met de titel de Telegraaf met haar eigen concerngenoot HDC Media gaat concurreren in het voor beide titels kerngebied Noord-Holland.
HDC media is een van de weinig goed draaiende divisies dus daar neemt TMG wel een gewaagd risico.
Dat Hyves een bleeder van de eerste orde was, wist iedereen maar dit moet dan worden gecompenseerd met de content van TMG. In die zin volg ik de aanname van Robbert.
Interessant is ook te zien dat TMG kennelijk de internationale strategie weer nieuw leven wil inblazen door versterking van de Keesing Group.
Mijn conclusie is dat TMG erg veel dingen tegelijk wil en je oprecht kunt twijfelen of dit niet de zoveelste poging is die weer gedoemd is te mislukken.

Ik wens de RvB van TMG veel wijsheid de komende tijd.

Erik van der Veen

Een concurrentieonderzoek was niet zo lastig geweest volgens mij: http://www.google.com/insights/search/?hl=nl#q=facebook%2Chyves&geo=NL&cmpt=q

arjan

@ Erik

Spannend Erik, dit zegt wat over het zoekgedraga. Men zoekt meer op X dan op Z?

Heeft Hyves dan een grotere naamsbekendheid en dus succes omdat men daar minder naar zoekt: dus al kent en er direct heen surft?

Richard

Heeft TMG de omzet en winst doelstellingen afgeschreven of worden deze doelen niet gehaald dit jaar. Het tweede snap ik, het eerste niet.

fred de dekker

komt wel goed hoor met hyves

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond