Deel dit artikel
-

Hyves stopt als sociaal netwerk

TMG-dochter Hyves gooit de handdoek in de ring, wat de concurrentie met Facebook betreft althans. De site transformeert volledig van profielensite in een online gamingportal.

Op 2 december aanstaande gaat de knop om en verdwijnt Hyves als socialnetwerksite pur sang. Gebruikers kunnen tot het einde van het jaar hun foto’s, krabbels en blogs downloaden. Daarna gaan alle niet-spelgerelateerde gebruikersdata de prullenbak in. Het zou om een petabyte aan data gaan.

‘Het nieuwe Hyves’, Hyves Games, bestaat in feite al enige tijd. Zeker sinds begin dit jaar is de site zich meer gaan profileren als bestemming om spellen te spelen.

Nog maar dertig procent van het bezoek aan Hyves gaat om sociaal netwerken. Dat zijn veelal jongeren. De rest is gaming.

De site heeft zo’n 540.000 unieke bezoekers per maand.

Afgelopen zomer werd Plinga nog aangesloten als spelleverancier. Dat is een van de grootste makers van casual en social games in Europa. Enkele tientallen producenten leveren nu ruim vierhonderd spellen.

Begin volgend jaar verhuist het Hyvesteam naar de Basisweg, waar uitgeverij TMG zijn hoofdkantoor heeft. Uit het centrum, naar de periferie.

De Telegraaf kocht de profielensite in 2010 voor 44 miljoen euro. Marktvolgers vroegen zich toen al af of Hyves opgewassen zou zijn tegen het toen snel opkomende Facebook.

Foto: Jeroen Tebbe (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond