Deel dit artikel
-

IAB: mobiele reclame niet groter dan 100 KB

Een banner mag niet groter zijn dan 5 KB en een rich media-uiting op een mobiele drager niet meer dan 100 KB. Adverteerdersclub IAB draagt de online branche richtlijnen aan om vervelende reclame tegen te gaan en ad blockers te verstommen.

Wat algemener spreekt IAB Nederland over ‘in toenemende mate verzetten [consumenten zich] tegen bepaalde elementen van online advertising’. De discussie daarover ontstond echter pas toen het op de iPhone makkelijk werd om reclame uit te zetten.

Vanochtend publiceerde IAB Nederland een lijst niet bindende richtlijnen die grotendeels is overgenomen van het Amerikaanse IAB. Daarop onder meer het advies om de laadtijd van webpagina’s niet overdreven te remmen.

Daarom: lazy loading (eerst content, dan pas reclame), op mobiele schermen tot 12 inch geen banners groter dan 5KB per stuk en rich media-elementen niet groter dan 100 KB. Op schermen groter dan 12 inch, laptop en desktops gelden andere regels.

“Maximale bestandsgrootte bij inladen pagina 200 KB (HTML met de assets gezipped) en maximaal 15 assets per uiting voor schermen groter dan 12 inch en voor vaste connecties.”

Verder wordt vooral terughoudendheid gepredikt. Straffen voor overtreding bestaan niet. De regels zijn enkel onderdeel van een discussiedocument. Hoe, waar en wanneer de discussie wordt gevoerd is ongewis.

Hieronder de complete lijst met reclametips die IAB Nederland vanochtend publiceerde:

“De richtlijnen kennen momenteel een conceptstatus en zullen een iteratief karakter hebben. Ze luiden als volgt:

– Streef naar een pagina- en elementopbouw volgens “lazy loading”-principe: content laadt eerst, daarna advertenties.

– Certificeer third party-adservers en -pixels op basis van veiligheid en snelheid, net zoals grote global publishers dat doen.

– Maximale bestandsgrootte bij inladen pagina van 5 KB voor banners tot maximaal 100 KB (html + assets gezipped) voor rich media-uitingen op mobiele devices.

– In-app kunnen de juiste Software Development Kits helpen om banners lichter te maken. Doordat veelgebruikte libraries en andere functies er dan al zijn als de app opgestart is, hoeven deze niet ingeladen te worden.

– Maximale bestandsgrootte bij inladen pagina 200 KB (HTML met de assets gezipped) en maximaal 15 assets per uiting voor schermen groter dan 12 inch en voor vaste connecties.

– Wees terughoudend met remessaging-campagnes. Voer een frequency cap in om overmatige blootstelling te voorkomen.

– Wees terughoudend met layers die over content vallen en zorg voor een duidelijk zichtbare sluitknop. Voer een frequency cap in om overmatige blootstelling te voorkomen.

– Wees terughoudend met floor ads. Voer een frequency cap in om overmatige blootstelling te voorkomen.

– Zowel voor layers als voor floor ads geldt: RTB en reserved campagnes zouden geen overlap moeten hebben.

– Zorg er bij elke interactie voor dat alle klant- en formulierdata die over het netwerk gaat standaard encrypted is.

– Hanteer bij pré en mid roll-videocommercials een maximale duur van de non-skippable content van 5 seconden.

– Formuleer een Privacy policy waarin in begrijpelijke bewoordingen wordt uitgelegd hoe de uitgever met data omgaat. (Zie voor een goed voorbeeld de Basecamp privacy policy.)

– Als er toch van voorgaande principes afgeweken moet worden, beveelt IAB Nederland aan om bezoekers een aantal scenario’s waaruit gekozen kan worden aan te bieden. Denk aan het whitelisten van bepaalde functionaliteiten, aan een site met verminderde functionaliteit en/of content of aan directe betaling voor een advertentieluwe of –vrije omgeving.”

Foto: LaVladina (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Tim Markestein

“Een banner mag niet groter zijn dan 5 KB en een rich media-uiting op een mobiele drager niet meer dan 100 KB. ”

Wat is het verschil tussen een banner en een rich media uiting? En waar komt 5kb opeens vandaan? Volgende richtlijn bevat iets met zwart / wit gok ik….

Bjorn

Helaas voor de advertentie-industrie: Te laat!

Erwin Boogert

Tim, ik ga ervan uit dat een banner een nogal statisch plaatje is en een rich media-uiting (audio-)video.

Jan

Ik zou willen voorstellen:

Hanteer bij pré en mid roll-videocommercials een maximale duur van de non-skippable content van *0* seconden.

*vermijd* layers die over content vallen.

Tot die tijd blijf ik mijn adblocker gebruiken.

philippe

Ik kan me helemaal vinden in deze richtlijnen. Wat mij betreft mogen ze zelfs iets strenger. Ik ben benieuwd hoe de markt met deze richtlijnen omgaat. AdLantic staat er in ieder geval 100% achter in woord en daad.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond