Deel dit artikel
-

IAB Nederland laat zoekmachinetrends onderzoeken

IAB Nederland gaat zelf onderzoek doen naar trends binnen zoekmachines. De branchevereniging voor de  interactieve marketing industrie wil een goed beeld zien te krijgen van hoe zoekmachine optimalisatie-klikratio’s zich in Nederland ontwikkelen in concurrerende branches.

Dergelijk onderzoek is er nog niet voor de Nederlandse markt en al helemaal niet verdeeld over de verschillende branches in Nederland, zegt IAB Nederland.

Het doel van het onderzoek is om een goed beeld te krijgen hoe SEO CTR’s (click through rates) zich in Nederland ontwikkelen en hoe de rol van SEO verschuift ten opzichte van Search Engine Advertising (SEA). Waar ook naar wordt gekeken, is hoe de CPC prijzen en uitgaven zich ontwikkelen per branche.

De Taskforce Search gaat dit onderzoek daarom zelf opzetten. Mede om de betrouwbaarheid en anonimiteit te waarborgen wordt het onderzoek uitgevoerd door Deloitte, waarmee al langer wordt samengewerkt.

Er zal onder meer gekeken worden naar travel (hotels, pakketreizen en vliegtickets), retail (elektronica, fashion, home & garden, boeken en media), telco’s (internet en telecom) en finance (autoverzekeringsproducten, zorgverzekeringsproducten, geld lenen en hypotheken). De resultaten van het onderzoek worden in het voorjaar van 2015 gepubliceerd.

Binnen IAB Nederland zijn vakprofessionals actief in verschillende taskforces. De IAB Taskforce Search organiseert, samen met DDMA, ook de tweede editie van het internationale searchcongres Friends of Search, op 19 februari in Amsterdam.

Deel dit bericht

6 Reacties

Sjoerd

“Zoekmachine optimalisatie-klikratio’s” Please explain. Wat gaat er nu precies onderzocht worden?
– De CTR’s van de verschillende posities binnen de onbetaalde resultaten?
– De succesratio’s van optimalisatieslagen die door bedrijven zijn uitgevoerd?

Ik volg het nog niet 🙂

Wouter

Ik vond de sector rapporten van Greenlight altijd interessant. Bv hotel sector opgesplits naar short en long haul trips, organic vs paid share of clicks. Helaas zijn ze hier mee gestopt zo lijkt. http://www.greenlightdigital.com/blog/

Jan Libbenga

Verduidelijking toegevoegd.

Arnoud

Een gedegen onderzoek naar trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA in Nederland lijkt me erg interessant. Vooral ook verschuiving van SEA naar SEO, of andersom. Waarom CTR’s in organisch zo relevant zijn ontgaat mij ook even. Misschien moest FOS gewoon even worden geplugd.. 🙂

Sjoerd

Bedankt voor de verduidelijking!

Roy

@arnoud: omdat je ziet dat je buiten de top 3 eigenlijk nog amper clicks pakt volgens bekende onderzoeken. Echter zijn er genoeg branches waar dit niet zo sterk voor is. Denk bijv. aan verzekeringen, waarbij de verspreiding van de zoekers groter is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond